
Next Century Foundation

Media Credibility Index

2011

Voice
Special report volume 3 issue 1

Published by



 

 

 

 

 

 

 

 

Since 1967, Caabu has worked to build a better relationship between the UK and the 
Arab World. We base our work on our five core principles:  

 Support for international law:  That all states are bound by international law, that all peoples are 
protected by it, and that it is vital that transgressions are addressed regardless of political 
circumstance. 

Commitment to democracy: No region of the world or peoples should be viewed as 
unsuited to democracy, nor do we believe that democracy can or should be imposed by 
external powers.  

A firm belief in universal human rights: The belief that everyone is entitled to the same 
rights and freedoms, regardless of race, colour, sex, language, religion, political or other 
opinion, national or social origin, property, birth or other status is also central to our 
approach. 

The Arab world remains misunderstood: The Middle East and North Africa remain grossly 
misperceived in the UK and anti-Arab sentiment is also on the rise. Tackling prejudice and 
combating confusion is central to our work.  

Britain's role in the region needs to change fundamentally: Britain's role - its arms sales, 
participation in the invasion of Iraq, association with the US project for coercively reforming 
the region and its position on the Middle East 'peace process' - has had a deeply negative 
impact on the region and ignored the lessons of past experience. Britain's relations with the 
Middle East and North Africa require essential re-evaluation. 

For over forty years, we have continued our work in education, advocacy and the 
media. To find out how you can support our efforts, or for more information on any 
of the areas that we work in, please go to  

www.caabu.org 

 

 

.غُش يتحُضج لأٌ طشف

  انتشجُغ وانثحج
 .انصشاػاخ

 .انًسثثاخ

تحت
. ايٍ تأسُسه

 .هزِ انًُطمح

كًا 
وانسىداٌ وَىغسلافُا ا

rew between 

 



1

C o n t e n t s :   
Introduction   3 

The press: six reasons for failure by Chris Doyle Director, CAABU,   4

Special Report by The Next Century Foundation   
The Media Credibility Index 2011   6
How the Media Credibility Index Works   7
Best practice ‐ Worst Practice   8 
Publications listed in this index   9
The Media Credibility Index 2011 in alphabetical order   11

Bookstand   23

Contacts directory   27

Subscription information   31                 

Voice

Statement of Policy 
"Voice" was established in 1972 by Claud Morris. Its sole aim throughout the 
past 39 years has been to bridge the gap of information between the Arab 
world  and  the  West.  Behind  this  effort  has  been  the  conviction  that 
understanding between individuals, particularly opinion formers in politics, 
business and  the media  is  the  first  step  towards better Middle East and, 
indeed, better world understanding. 

We have two objectives: 
1  To  inform  the  opinion  formers  ‐  that  is  diplomats,  parliamentarians, 

businessmen,  editors,  writers  and  academics  who  in  turn  influence 
world opinion. 

2  To work for the promotion of understanding between nations. 

In our 39 years of work we have monitored the attitudes of media in dealing 
with  controversial  issues.  We  have  organised  media  seminars  bringing 
together  the Arab  states and  the West. We have  trained  journalists. We 
have set up and established six major publications,  including "Voice". We 
have cooperated with  individuals as well as  institutions  in building a new 
attitude towards the Middle East. 

It has  long been clear  from  the number of enquiries we  receive  that our 
subscribers,  readers  and  contacts both  in  the Middle  East  and  the West 
require accurate background information. 

Voice brings you essential intelligence regarding known and unknown facts.

It also endeavours to give a clear unbiased picture of what is being said and 
thought in the West about the Middle East. 

© 

Voice
of

The Arab World
Volume 3   Issue 1

 
Published  by  

Morris International  
Associates Ltd.  

The Studio 
143 Lavender Hill 

London SW11 5QJ 
United Kingdom 

 
t:  020 7228 1060 
f:  020 7228 1191 

  e: mia@mia.gb.com 

ISSN: 1474-4767

Editor: 
Ann Morris 

Managing editor:      
Daniel Donovan 



2

VOICE



3

These are  changing  times  in  the Arab World. As we watch uprisings  catch  fire across  the  region  ‐ 
dubbed by some as the Arab Spring ‐ we rely heavily on the international media to explain to us what 
is  happening,  not  just  in  daily  sound  bites  reporting  on  the  latest  burst  of  gunfire,  but  in  depth 
explaining the history behind these events and looking at the potential outcome for the region.

This special issue of voice focuses on the media reporting of the region. In an opinion piece Chris Doyle, 
the Director of the Council for Advancement of Arab British Understanding, and a diligent analyst and 
commentator on the media gives an overview of press coverage of the last three extraordinary months 
in the Arab world. His findings and criticisms are perhaps not surprising and can often be ultimately 
put down to lack of funding of international coverage.

And we are also delighted to be publishing the Next Century Foundation’s new media index. This index 
aims to gauge the state of the media  in relation to  its coverage of the Middle East. It has been put 
together by NCF’s  International Council for Press and Broadcasting, under the direction of   William 
Morris. Launched at the NCF’s 2011 Media Awards,  it celebrates best practice amongst British and 
Middle East  journalists from the print and broadcast media as well as highlighting bias,  inaccuracy, 
sensitivity and freedom of the press.

Although we live in an increasingly small world where we can see the minutiae of protests and wars being 
raged across the world ‐ whether its an outraged protester banner waving in Tahrir Square or a Libyan 
rebel in casual T‐shirt and jeans shooting at Gaddafi’s suited and booted army ‐ it is a sad truth that there 
is little or no interest from the media about how these crises have brewed to boiling point or any real 
interest  in how  they will  eventually be  resolved.  In  six months  time when  (hopefully) much of  the 
violence blazing across our screens has ceased, how interested will the Western media be in the outcome 
and its effect on the lives of the people of the Arab world? And yet surely that is the question we should 
be asking. Not how are we reporting the present crises but who will form those future governments, 
how will they be formed and what will their effect on ordinary people be? 
 
Watching  the  Arab  Spring,  I  wonder  whether  it  is  at  all  likely  that  it  will  –  as  many  Western 
commentators seem to hope  ‐ resolve  into a new modern Westernised demographic with Western 
democratic ideals leading it forward. The history of the Arab world is very different from that of the 
West today and has resulted in a very tribal and different community. Priorities in the Arab world are 
not always the same as the priorities that the West holds most dear. For instance loyalty, family and 
faith are of prime importance in the Arab world but are regarded far more casually in the West.
     
Again and again I hear Arab friends here, particularly from the Gulf, express frustration and anger at 
what they see as the West’s inability to listen. The West innately thinks it knows best.
    
It is not that these friends don’t wish their societies to move forward to change and develop and find 
a comfortable way to fit into the puzzle that is the international community. It is just that we seem to 
want to force the Arab puzzle pieces into place, rather than let them shape themselves or help them 
to shape themselves as their history demands.
    
Their history is very different from ours – we should support and press for their cultural evolution. But 
should we join the push for more desperate revolution at the cost of man’s most precious resource – 
his life and his blood.          

AM

  VOICE

Introduction



4

Most people  in  the West,  analysts  and  experts 
included,  were  stunned  and  amazed  at  the 
revolts which spread across the Arab World that 
started in Tunisia in January. At least, they were 
surprised at the speed, the scale and the breadth 
of  the  popular movements  and  that  they were 
largely non‐violent and non‐sectarian. Few were 
surprised that they were met with violence. This 
sadly seems to have been the default setting of 
too many of the region’s regimes. 
    It  has  been  an  extraordinary media  event  as 
well, with 24‐hour news  stations devoting huge 
resources  to  covering  the Arab  Spring,  creating 
mesmerising  images,  especially  during  the  18 
days that shook Egypt.  
   Yet the reality was all the  ingredients  for such 
uprisings were present and well known. Events in 
Tunisia had been bubbling  for  some  time, with 
Kasserine and Sidi Bouzid at the centre of socio‐
economic  discontent.  Egypt  too  had  been  in 
turmoil  with  increased  workers’  strikes  and 
opposition action. In most Arab states, there is a 
dangerous  combination of high unemployment, 
high  food prices and corruption together with a 
lack  of  political  freedom  and  abuse  of  human 
rights.  Perhaps  the more  pertinent  question  is 
why such uprisings had not happened before?
  It begs the question as to why the media were 
part of a collective failure: how come there was 
no sense in the press of this impending tempest 
that has swept away two Presidents, four Prime 
Ministers,  and  has  shaken  every  regime  from 
Morocco to Iran? 
  There are several key reasons. 

A pack mentality
First, the media hunt in packs with  international 
correspondents centred on a few selected global 
hubs.  For  the  Middle  East  this  has  been 
Jerusalem. The city provides a comfortable centre 
for  journalists, where  they  can  live  in  comfort 
with first world luxuries but just a few kilometres 
from  a war  zone  and  occupied  territory.  There 
has been a huge focus on Israel‐Palestine which, 
whilst a major issue, is far from the only one (and 
even then the coverage quality is poor). However, 

it is not the most logical place to cover the rest of 
the  Arab  World.  From  Jerusalem  it  would  be 
difficult  to  sense  the  changing  currents  and 
trends  across  the Arab world,  and  there  is  the 
danger  of  seeing  the  region  solely  through  an 
Israeli lens. 
   Journalists have admitted to me that they had 
missed  all  the  tensions  in  Lebanon prior  to  the 
assassination  of  Rafiq  Hariri  in  2005.  More 
recently  there  has  been  a  noticeable  lack  of 
coverage by media outlets of the food riots that 
have been taking place in various Arab states over 
the  last  few years, even  though,  in  some ways, 
this  is one of the most major stories  in terms of 
affecting the greatest number of people. In short, 
for most of the last decade there have been three 
key media  stories:  Israel‐Palestine,  Iraq  and  Al 
Qa’ida. In most other cases, journalists have had 
no  choice  but  to  play  catch  up with  unfolding 
disasters. How many of the phalanx of reporters 
who covered  the  last hours of Ben Ali had ever 
filed  a  report  from  Tunis?  I  have  repeatedly 
advised BBC editors for ten years to broaden their 
coverage. Now they know why.

Lack of funding
Second,  the  lack  of  funding  in  media  has 
constrained  coverage.  The  current  wave  of 
simultaneous,  dramatic  and  historic  uprisings 
have presented one of the greatest challenges to 
international news gathering. But financial issues 
also  restrict  innovative,  independent  and 
investigative approaches to coverage. There are 
so  few  decent,  in  depth  documentaries  being 
made. As  yet  I  am  still waiting  to  see  just  one 
documentary in the British media on these events 
of any quality. 
    Investigative  journalism  is costly. Look at how 
many  stories  of massive  corruption  have  been 
unearthed during these Arab uprisings. However, 
I  can  hardly  remember  one  mention  of  the 
Trabelsi family prior to Wikileaks  in any western 
media outlet. The  family of the former First Lady 
of Tunisia was notorious amongst Tunisians who 
did not need to be told by Julian Assange just how 
corrupt she and her relatives were. 

  VOICE

The press: six reasons for failure
Chris  Doyle  Director,  Council  for  Advancement  of  Arab‐British  Understanding  (CAABU)  analyses 
coverage of uprisings across the Arab world in the past three months.



5

International overload
Third,  the  media  can  only  cover  one  major 
international  story  at  a  time.  During  the  Libya 
crisis, Gaddafi got some breathing space because 
of  the  earthquake  in  Japan.  How  many  more 
journalists  might  have  been  in  Bahrain  and 
Yemen  if  it  were  not  for  Libya?  The  Bahraini 
forces  demolished  the  Pearl  Roundabout  in 
Manama  just  after  the United Nations  Security 
Council  voted  through  Resolution  1973 
authorising the No Fly Zones over Libya, an event 
only partially covered in the media. 

Absence of Arab voices
Fourth,  there  has  been  an  historic  absence  of 
Arab voices  in the western media.  It  is almost a 
shock to find one. So often on BBC Newsnight we 
have grandees of UK  foreign policy, and  the US 
think tank circus. Yet the sheer scale and breadth 
of  the  Arab  Spring  has  forced  news  outlets  to 
unearth  other  voices,  not  least  young  Arab 
spokespeople  who  had  been  invisible  on  our 
screens  before.  Similarly  opponents  to  regimes 
had  rarely  been  given  a  chance.  Few  non‐Arab 
journalists  speak  Arabic,  a  vital  tool  to 
understand these fast evolving events. Watching 
al  Jazeera  English  and  the  better  Arabic  news 
channels is far more informative than most of our 
domestic  British  output.  Indeed  Al  Jazeera  has 
been  hugely  significant  in  inspiring  these 
uprisings  and  reinstilling  a  sense  of  Arabness 
once again, as North Africa has been brought to 
the sitting rooms of the Levant and the Gulf. Here 
a news  station has not  just  covered events but 
shaped them. 

Love of sensationalism
Fifth,  much  of  our  media  still  loves  to 
sensationalise. The best way to do this is through 
rampant  scare mongering.  Commentators  raise 
the threat of al Qaida or the Muslim Brotherhood 
regardless  of  their  involvement.  Ironically, 
Qaddafi, Mubarak  and  Ben  Ali  also  played  this 
tune. If the current Libyan regime goes, there will 
be many editors who will mourn his departure. As 
one  veteran  hack  told me  Gaddafi  stories  are 
always known to sell papers. The Daily Star could 
not  resist  a  pointless  crass  front  page  story  of 
Gaddafi  taking  refuge with his bodyguard of 40 
female virgins on a day when  the Tripoli  tyrant 

was  pummelling  three  of  his  cities.  And  here 
again, as in every conflict, there is excessive focus 
on  the  tools  of  war,  with  endless  shots  of 
opposition fighters firing guns into the sky. 

Plea for more haste less speed
Sixth,  much  media  coverage  is  either  lazy  or 
rushed. The most high profile case was CNN and 
Reuters being accused by Fox News of acting as 
human  shields  for  Gaddafi  in  Tripoli.  Nic 
Robertson of CNN accused Fox  reporters of not 
even bothering  to  try  to get out of  the hotel  to 
find out what was going on. But the worst case of 
this  is  by  columnists  sitting  in  London,  writing 
about  countries  they  have  never  visited,  and 
people  they  barely  know.  Michael  Gove,  our 
present Secretary of State for Education, when he 
was  a  columnist  at  the  Times,  regularly wrote 
articles  supporting  Israel  but  had  to  admit 
recently he had never even visited the country. 
  So many commentators were quick to praise the 
impact  of  Facebook  or  Twitter  as  the  driving 
forces  behind  many  of  these  uprisings,  even 
when a proper analysis of  the situation showed 
that demonstrations were taking place  in places 
where  Internet  access  was  minimal  or  non‐
existent. One witness told me that many of those 
in  Tahrir  square  in  Cairo  did  not  have mobile 
phones or Internet access. Yemeni protests took 
place  even  though  it  has  the  lowest  Internet 
penetration in the entire region. 
   This  is symptomatic of a widespread  failure to 
give real meaningful context to unfolding events. 
For  example, when  discussing  the  lack  of  Arab 
support  for  intervention  in  Libya,  beyond  the 
recent  disaster  of  Iraq,  there  is  precious  little 
reference  to all  the other myriad of British and 
American actions and inactions that have shaped 
the region. 
   There  are many  commendable  reporters who 
have  illuminated  our  understanding.  Those 
reporting  on  the  ground  have  typically  shown 
remarkable courage and bravery to feed our 24/7 
hunger  for  constant  updates.  They  have  risked 
life and limb, with many being arrested in Libya, 
and some have even been sexually assaulted. Yet 
as one  looks back over  the  last  three  incredible 
months,  one  cannot  help  feeling  that  the 
extraordinary images have yet to be matched by 
extraordinary analysis. 

  VOICE   



6

The Media Credibility Index 2011 Special Report
The Next Century Foundation
Media Credibility Index 2011 

The concept of Peace Through Media was an idea originally put forward by Claud Morris, the publisher 
and editor of Voice Newspapers and founder of The Next Century Foundation. A journalist, editor and 
publisher, his career began when he left Cornwall at the age of fifteen. In 1970 through circumstances 
entirely beyond his control he found himself involved in the Middle East. As a consequence of which 
he produced a string of Mid East related books and publications, most notable of which were Middle 
East  International and  this publication, Voice of  the Arab World, which was originally published  in 
newspaper format.

Claud Morris believed that the world's media had a grave responsibility as opinion formers. On the one 
hand, the quality of the information and analysis by the press could reduce misunderstanding and as 
a  direct  consequence,  promote  peace.  Equally,  the  editorial  stance  taken  by  editors,  owners, 
columnists and commentators, could promote rapprochement between nations or foster hatred.

The Peace Through Media programme of  the Next Century  Foundation  led,  in due  course,  to  the 
establishment of the independent body the International Council for Press and Broadcasting under the 
auspices of which the International Media Awards are held.

This  Media  Credibility  Index  is  a  natural  next  step  for  the  International  Council  for  Press  and 
Broadcasting. Our intention, if the response is positive, is to produce this index every year and develop 
it to cover a wider range of publications. We are especially gratefully to Voice of the Arab World for 
their willingness to partner us in this venture.

The purpose of the Index is to foster good journalism, responsible editing, balanced broadcasting and 
more responsible treatment of media professionals. As is natural, we start with a particular focus on 
our old stomping ground, the Anglo‐American arena on the one hand and the Middle East and South 
Asia on the other. We hope you find it of interest.

This  index  is  not  designed  to  gauge  the  overall  quality  or  value  of  specific media  but  to  gauge  
credibility of outlets across the globe. In producing our index we would like to acknowledge The Index 
on Censorship which we found an invaluable resource.  

We hope you find this first Media Credibility Index both interesting and valuable.

William Morris



7

How the Media Credibility Index Works
This index is of publications, not countries. 

Disinformation and xenophobia are worldwide phenomena hindering the genuine dissemination of 
news, and hampering  the development of better  journalistic practice.  Journalists attending a Next 
Century Foundation conference on Broadcasting to the Middle East concluded that an audience‐driven 
Media Credibility Index might facilitate the development and implementation of better practice.

It is on this basis that we have attempted to put this index together. We have assessed media outlets 
in terms of the following subjects:

    Press Freedom
    Accuracy – use of facts, data, and well‐sourced material
    Incitement – unnecessarily provocative reporting
    Bias – balance
  Sensitivity – consideration of women’s rights, civil rights, children’s rights (with regard 

to exposure to violent imagery)
    Transparency – no hidden agenda

Plus points are awarded for accurate reporting regardless of intimidation or censorship; minus points 
are awarded for reporting that, we believe, are cause for concern. We have only awarded points based 
on items reported to the International Council for Press and Broadcasting that have been posted on 
our media blogs and which can be found on our website www.nextcenturyfoundation.org.

We have also highlighted organisations that have received prizes in recent years from the International 
Council for Press and Broadcasting (prizes are deferred when the recipient has not been allowed out 
of his/her country).

It was originally  suggested  that we  also  evaluate  levels of  "desensitising",  i.e.  the way  that  some 
broadcasters sometimes show excessive "blood and gore" thus desensitising the use of violence. This 
is an issue we have failed this time to address successfully, largely because we did not have sufficient 
specific complaints on this subject and general complaints such as "Al Jazeera has too much graphic 
violence" are impossible to quantify. We hope, with your help, to do better next time around.

Help to make this Index work

This index is new. It is designed to gauge the credibility of media outlets across the globe but we are 
limited in assessing only those publications reported to us and so you will note that there are only 60 
media outlets listed in this initial index and a huge number of highly influential publications writing on 
or from the Arab World have no listing at all – from the Washington Post to Arab News, Le Monde and 
Sky News. We need your help to make our list more complete and more informative.

Our intention is to update and bring out a new index every year, building up its credibility. Our hope is 
that it becomes a valuable tool that will not only help to foster both more responsible media but also 
more responsible treatment of media professionals.

If you have a comment – positive or negative about an article you have read or something you have 
listened  to  or  watched  on  the  broadcast  media  please  do  get  in  touch  through  our  website 
www.nextcenturyfoundation.org or email us at ncfpeace@aol.com

We need you to help us make this Media Credibility Index work.

 The Media Credibility Index 2011 



8

Best Practice – Worst Practice

We have not divided  the  sixty about whom  issues have been  raised with  the  International Media 
Council of the Next Century Foundation into categories, however we have attempted to highlight best 
practice. In this regard, examples of best practice are:

Exemplary:

Jazeerah (Al Jazeerah) +8 
BBC Television +4 
Guardian (The Guardian) +4  
Independent (The Independent) +4 
AFP (Agence France‐Presse) +3 
Asharq al‐Awsat +3 
Channel 2 (Israel) +3 
Haaretz Newspaper (Israel) +3 
Hayat (Al Hayat) Newspaper +3 
Reuters +3

These are of course in some degree arbitrary assessments at this early stage of our work on this index. 
Al  Jazeerah does exceptionally well,  largely because  it has  so many plus points on Press Freedom 
issues. We thought it important to highlight press freedom as a criteria, but it is of itself a controversial 
factor to take into consideration. For instance there are those that would claim Al Jazeerah places its 
journalists in harm’s way and does not deserve credit in this regard. We feel Al Jazeerah deserves its 
exemplary score. Indeed had the very latest incidents been taken into consideration, such as the awful 
killing of Al  Jazeerah cameraman Ali Hassan al‐Jaber  in Libya, Al  Jazeerah would have had an even 
higher score. So too with the BBC, whose BBC Arabic team were subjected to intimidation and abuse 
recently in Libya. We had to have a cut off point for this first index and these latest deeply disturbing 
incidents will be factored into next year’s index.

Some of the higher scoring publications were granted plus points for the number of awards they had 
garnered  from  our  own  International  Council  for  Press  and  Broadcasting.  These  include:  BBC,  5; 

2 (Israel), 3.

Complaints we received on issues such as bias, accuracy and incitement, brought scores down. Only 
one publication scored outstandingly poorly on this count, and that was Palestine’s Al Aqsa TV which 
had a score of ‐8, largely on account of incitement issues. However it should be noted that though Al 
Aqsa TV had the only extremely poor score, there are others, such as Israel’s Jerusalem Post, which are 
most certainly cause for concern, though the  index  is as yet not sufficiently extensive to draw clear 
conclusions in this respect. 

Our  principal  objective  is  not  just  to  criticise.  The  intention  is  to  encourage  best  practice  and, 
indirectly, to help to engender a climate of hope, in a region beset with too much distrust.

 The Media Credibility Index 2011 



9

1.  AFP (Agence France‐Presse)

2.  Ahram (Al Ahram), Egyptian Government Daily

3.  All for Peace Radio (Israel)

4.  ANB Satellite Television

5.  Aqsa (Al Aqsa) TV (Palestine)

6.  Arab News Network Satellite TV (ANN)

7.  Arabiya (Al Arabiya)

8.  Asharq al‐Awsat

9.  Badil (Al Badil) (Egypt)

10.  Baghdadia TV (Al Baghdadia)

11.  BBC Television

12.  Business Monitor International 

13.  Channel 10 (Israel)

14.  Channel 2 (Israel)

15.  CNN

16.  Daily Mail

17.  Daily Star (UK)

18.  Demotix

19.  Dustour (Al Dustour) (Egypt)

20.  Economist (The Economist)

21.  Fajr (Al Fajr) (Egypt)

22.  Fateh (Al Fateh) (Beirut)

23.  Financial Times (The Financial Times)

24.  France 2 TV

25.  France 24

26.  Friendship  Magazine (Iraq)

27.  Guardian (The Guardian)

28.  Guido Fawkes (blog) (UK)

29.  Haaretz Newspaper (Israel)

30.  Hayat (Al Hayat) Newspaper

31.  Hespress (Morocco)

32.  Hurra (Al Hurra)

33.  Independent (The Independent)

34.  Istithmar Al Arabia

35.  Jazeerah (Al Jazeerah)

36.  Jerusalem Post

37.  Jewish Chronicle (UK)

38.  Karama (Al Karama) (Egypt)

39.  Khaleej Times, UAE

40.  Ma’an News Agency (Palestine)

41.  Maariv, Israel

42.  Mail on Sunday

43.  Miami  Herald  (The Miami Herald  and 
McClatchy Newspapers)

44.  Nas (Al Nas TV) Egypt

45.  NBC Television

46.  Nile TV (Egypt)

47.  Observer (The Observer)

48.  Quds (Al Quds) TV (Palestine)

49.  Rahma (Al Rhama TV) Egypt

50.  Reuters

51.  RT (Russia Today)

52.  Sawt Al‐Umma Wael

53.  Sharqiya (Al Sharqiya) Satellite TV (Iraq)

54.  Slugger O’Toole (UK)

55.  Sunday Times

56.  Ta’akhi (Al Ta’akhi Iraq)

57.  Telegraph (The Telegraph)

58.  Times (The Times)

59.  Tolo Media, Afghanistan

60.  Watan (Al Watan), Saudi Arabia

 The Media Credibility Index 2011 

Publications listed in this index



10

AFP (Agence France‐Presse) +3
ICPB AWARDS:

11 May 2009: Adel Zanoon, Gaza correspondent, AFP 
and  ANN,  awarded  prize  for  an  outstanding 
contribution to broadcasting whilst working  in a war 
zone. This prize was deferred. 

PRESS FREEDOM:

10  April  2010:  AFP  cameraman  Hazem  Bader  was 
arrested  by  Israel’s  security  forces  after  refusing  to 
stop filming a protest against land confiscation in Biet 
Safa village, Hebron. 

4 September 2007: During the first Fatah protest rally 
at  Friday  Prayer  in  Gaza,  a  number  of  Palestinian 
journalists trying to cover the event were beaten by 
the police force. Some  journalists were arrested and 
their cameras seized, prompting complaints from the 
Gaza branch of the Palestinian Journalists Syndicate. 
The  next  night,  at  about  10  p.m.,  police  officers 
entered Sakher Abu El Oun’s courtyard, preparing to 
arrest  him. Mr.  Abu  El Oun,  a  reporter  for  Agence 
France‐Presse  and head of  the union,  telephoned  a 
colleague.  “I  called  one  journalist who  sent  out  an 
SMS,” he said, referring to a text message, “and within 
minutes, about 70 journalists and some human rights 
activists came to my house and prevented them from 
taking me away. My kids were  crying.  It was a very 
ugly picture.”

Breakdown of the score for this media outlet:   
ICPB Awards +1   Press freedom +2  

Ahram (Al Ahram, Egypt) 0
INCITEMENT:

7 August 2006: Egyptian Mufti Sheikh Dr. Ali Gum'a 
was  quoted  as  expressing  his  support  for  the 
resistance  in Lebanon and stated that the  lies of the 
"Hebrew entity" expose "the true and hideous face of 
the blood‐suckers . . . who prepare [Passover] matzos 
from human blood".

PRESS FREEDOM: 

20  January  2009:  Khalid  Amayeh,  Al  Ahram 
correspondent  in  the  West  Bank  was  arrested  by 
Palestinian  Authority  security  services  after  an 
interview  in  which  he  criticised  the  Palestinian 
Authority for preventing pro‐Gaza demonstrations in 
the West Bank.

Breakdown of the score for this media outlet:   
Press freedom +1   Incitement ‐1 

   
 

All For Peace Radio (Israel) +2
ICPB AWARDS:

8 May 2010: Mossi Raz and Maysa Siniora, hosts of a 
joint  Israeli‐Arab  radio  station  were  awarded  the 
Outstanding Contribution to Peace Award 2010.

Breakdown of the score for this media outlet:   
ICPB Awards + 2   

ANB Satellite Television +2
ICPB AWARDS:

7 May  2008:  Zeina  Fayadh,  programme  editor  and 
presenter  was  awarded  Special  Award  for  an 
outstanding contribution to broadcasting. 

PRESS FREEDOM:

5 February 2008: Shaima Jafer, an Iraqi anchorwoman 
working  for  ANB,  was  abusively  and  intrusively 
searched by Ugandan mercenaries working as guards 
on behalf of the US Marines at Camp Fallujah.

Breakdown of the score for this media outlet:   
ICPB Awards +1   Press freedom +1
   

Aqsa (Al Aqsa) TV ‐ 8
MEDIA FREEDOM ISSUES:

17  January  2009:  Omar  Silawi,  an  Al  Aqsa  TV 
cameraman, killed in Jeballia Refugee Camp, Gaza, by 
an  air  strike.  He  was  deliberately  targeted  whilst 
working as a cameraman.

INCITEMENT:

6 March 2007:  Interview aired with father of suicide 
bomber Tareq Hamid is considered incitement. 

8 March 2007: Complaint received that an  interview 
with  children of  suicide bomber Rim Al‐Riyashi  that 
was  broadcast  on Al‐Aqsa  TV was  an  incitement  to 
violence.

20 March 2007: Al Asqa TV aired an interview with the 
father  of  Palestinian  suicide  bomber  Rim  Al‐Riyashi 
which was considered incitement.

13 May 2007: Complaint received that Mickey Mouse 
cartoon  clone  “Farfur”  continued  to  be  used  as  a 
medium for incitement to racial hatred. 

13 July 2007: A children’s cartoon character, the bee 
called Nahool, was introduced to replace “Farfur” and 
continues the indoctrination of Palestinian children by 
[taking]  “revenge  upon  the  enemies  of  Allah,  the 
murderers of the prophets...”

21 August 2007: PLC Speaker Ahmed Bahr referred to 
the Jews as "Brothers of Apes and Pigs", whilst giving 
a racist public address broadcast on Al‐Aqsa TV.

 The Media Credibility Index 2011 



11

11 April 2008: Yunus Al‐Astal, Hamas MP, and  cleric 
promoted incitement using Al‐Aqsa TV as a vehicle by 
saying that Rome would soon be conquered by Islam 
and  would  become  an  advance  post  for  Islamic 
conquests  which  will  spread  through  Europe  in  its 
entirety, “and then will turn to the two Americas, and 
even Eastern Europe." 

3  April  2009:  Al‐Aqsa  TV  broadcast  a  racist  Friday 
sermon based on the Protocols of the Elders of Zion, 
stating: "Allah Willing, The Moment Will Come When... 
Not a Single Jew Or Zionist  is Left on the Face of the 
Earth".

Breakdown of the score for this media outlet:
Press freedom +1    Incitement ‐9 

ANN  (Arab News Network 
Satellite TV) +2
PRESS FREEDOM:

21 May 2009: ANN was subject to  jamming while on 
Egyptian  owned  Nilesat  communications  satellites 
forcing it to switch to hotbird. Then it was jammed on 
hotbird forcing it to go off air.

ICPB AWARDS:

11 May 2009: Adel Zanoon, Gaza correspondent, AFP 
and  ANN,  awarded  prize  for  an  outstanding 
contribution to broadcasting whilst working  in a war 
zone. This prize was deferred (2009)

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   Press freedom +1  

Arabiya (Al Arabiya) +2
ICPB AWARDS:

19 April 2005: Abdul Rahman al Rashed, Head of Al 
Arabia  Satellite  News  TV  was  awarded  The  Peace 
Through Media Prize. 

9 March 2006: Mohamed Chebaro was awarded The 
Cutting Edge Prize. 

MEDIA FREEDOM ISSUES:

3 September 2008: The Head of the Tehran Bureau of 
Al‐Arabia was told to leave Iran by Iranian officials.

29  October  2009:  American  journalist  Courtney  C. 
Radsch was  forced  to  leave  Dubai  after  being  fired 
from Al Arabiya when she published a story on safety 
concerns with Emirates Airlines.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +2   Press freedom +1 & ‐1
 

Asharq al‐Awsat +3
ICPB AWARDS:

9  March  2006:  Mona  Eltahawy,  journalist  and 
columnist  for  Asharq  al‐Awsat  was  awarded  The 
Cutting Edge Prize. 

7 May 2008: Mina al Oraibi, Asharq al‐Awsat journalist 
awarded The Cutting Edge Prize. 

11  May  2009:  Faisal  Abbas  awarded  Cutting  Edge 
Prize. 

11  May  2009:  Khalid  Kashtainy  awarded  Lifetime 
Achievement Award. 

BIAS:

20  June  2006:  Mona  Eltahawy  complains  of  being 
suspended  from  a  weekly  column  on  the  opinion 
pages of Asharq al‐Awsat “A  column  I wrote  tearing 
into  the  Egyptian  regime  for  allowing  its  security 
forces  to  beat  peaceful  protesters  and  to  sexually 
assault  female  journalists  and  demonstrators  was 
spiked  from  the Arabic newspaper and Web site but 
appeared in its entirety on the English Web site”.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +4   Bias ‐1 

Badil (Al Badil) (Egypt) +1
PRESS FREEDOM:

23 November 2010: An Al Badil journalist and human 
rights  activist  was  arrested  over  trumped‐up  drugs 
charges  in  Alexandria.  He  was  arrested  whilst 
photographing a policeman beating participants  in a 
protest, in advance of parliamentary elections.

Breakdown of the score for this media outlet:
Press freedom +1  
   

Baghdadia TV (Al Baghdadia) +2
PRESS FREEDOM:

31 October  2010: Government  forces  take  over  the 
offices of Al Baghdadia and arrest two of its employees 
for  “terrorist  activities”  during  their  broadcast.  The 
arrests  appear  to  be  linked  to  the  fact  that  an 
insurgent  gunman  had  contacted  the  station  on  a 
hotline expressing willingness to negotiate.

31  May  2009:  Sports  correspondent,  Alaa  Abdel‐
Wahab was killed by a car bomb placed under his car 
when reporting from Mosul.

Breakdown of the score for this media outlet:
Press freedom +2  
     

 The Media Credibility Index 2011 



12

BBC Television +3
ICPB AWARDS:

9  March  2006:  Martin  Asser,  BBC  News  Website 
Correspondent, was awarded The Cutting Edge Prize.

9  March  2006:  Caroline  Hawley  awarded  Main 
International Media Council Prize. 

6 March  2007:  Louisa  Brooke  awarded  The  Cutting 
Edge Prize. 

11  May  2009:  Mark  Urban,  Diplomatic  Editor, 
Newsnight, awarded Peace Through Media Prize.

8 May 2010: Jim Muir, Middle East correspondent was 
awarded the Lifetime Achievement Prize. 

BIAS:

1 February 2011: BBC commended for the sensitivity 
of its facto‐fiction series “The Promise”.

6  March  2009:  Supporters  of  the  secular  pro‐ 
democracy movement in Iran staged a demonstration 
outside  the  BBC  headquarters  in  Iran  to  protest 
against the lack of coverage of recent events at Tehran 
Polytechnic.  The  previous  week,  there  had  been 
serious  disturbances  at  Tehran  Polytechnic.  Security 
forces had entered the university campus and clashed 
with  Iran’s  pro‐democracy  students.  Nearly  one 
hundred  Iranian  pro‐democracy  students  from  the 
Polytechnic had been arrested and sent to Evin prison. 
Twenty were  in hospital as a result of  their beatings 
and seven were in critical condition. The BBC did not 
report the news. 

17  January 2007: A complaint was  received  that  the 
Middle East Editor of the BBC had circulated a memo 
to staff containing a passage  in which Jeremy Bowen 
wrote “the way that Palestinian society, which used to 
draw  strength  from  resistance  to  the  occupation,  is 
now  fragmenting.  The  reason  is  the  death  of  hope, 
caused by a cocktail of Israel’s military activities, land 
expropriation  and  settlement  building  —  and  the 
financial  sanctions  imposed  on  the  Hamas‐led 
Government  which  are  destroying  Palestinian 
institutions that were anyway flawed and fragile.” This 
was  certainly  one  explanation  of  the  reason  why 
members of Fatah and Hamas were killing each other. 
No one can object that this argument is put before the 
BBC’s audience. But for the BBC’s Middle East editor to 
believe that it constitutes the sole explanation and to 
offer  it up alone to his colleagues may be a different 
matter. 

3 May  2006: An  independent panel  looked  into  the 
coverage of Israeli‐Palestinian reporting by the BBC. It 
claimed  that  greater  coverage  is  given  to  Israel’s 
fatalities and spokespeople.

PRESS FREEDOM:

12  March  2007:  BBC  reporter,  Alan  Johnston, 
abducted in Gaza.

6  March  2009:  Iran  voiced  its  "dismay"  at  the 
launching of the new BBC Persian service by claiming 
that it was "detrimental" to Iranian national security. 
Information Minister Gholam‐Hossein Mohseni  Ejeie 
told  reporters  that  the  launching of  the BBC Persian 
would not be good  for national  security and Tehran 
would take “necessary measures” to thwart the plan.
The  Minister  of  Culture  and  Islamic  Guidance, 
Mohammad‐Hossein  Safar‐Harandi,  went  one  step 
further  by  branding  the  activity  of  the  BBC  Persian 
channel as "illegal" in Iran. Mohammad Karim Abedi, a 
member of  the  Foreign Policy  and National  Security 
Committee of the Iranian Parliament, added that the 
BBC was intent on setting up an intelligence network 
under  the  cover  of  journalistic  activities  to  create 
potential "spies".

11 February 2011: Index on Censorship reported that 
the BBC's Persian Television  service was  jammed by 
Iran due to its coverage of political unrest in Egypt. The 
jamming was  triggered by extensive coverage of  the 
Egyptian protests.

INCITEMENT:

12  September  2009:  Complaints  received  over  BBC 
decision to allow BNP leader Nick Griffin a platform on 
Question  Time.  Subsequently  further  complaints 
received as  to  the poor and unbalanced handling of 
the broadcast, creating sympathy for Mr Griffin.

TRANSPARENCY: 

26  March  2007:  The  BBC  has  been  accused  of 
"shameful  hypocrisy"  over  its  decision  to  spend 
£200,000 blocking a  freedom of  information request 
about  its  reporting  in  the  Middle  East.  The 
corporation, which has  itself made  extensive  use of 
FOI  requests  in  its  journalism,  is  refusing  to  release 
papers  about  an  internal  inquiry  into  whether  its 
reporting  has  been  biased  towards  Palestine.  BBC 
chiefs  have  been  accused  of  wasting  thousands  of 
pounds of licence fee payers money trying to cover‐up 
the  findings  of  the  so  called  Balen  Report  into  its 
journalism  in  the  region,  despite  the  fact  that  the 
corporation is funded by the British public. 

ACCURACY:

24 November  2006: Melanie  Phillips  complains  that 
there has been an anti‐Semitic attack  in Paris after a 
football game in which the Israeli team Hapoel Tel Aviv 
beat Paris‐Saint Germain. A black plainclothes police 
officer came to the defence of a French Jewish Hapoel 
supporter  after  he  was  attacked  by  PSG  fans.  The 
officer shot dead one PSG fan and wounded another. 

 The Media Credibility Index 2011



13

Melanie’s  complaint  was  that  in  contrast  to  other 
news organisations  like AFP or Associated Press,  the 
BBC had excised all  references  to  the anti‐black and 
anti‐Semitic nature of the attack, all references to the 
far right and all references to the racist pedigree of the 
PSG fans. Wrongly identifying the Hapoel supporter as 
an Israeli rather than a French Jew, it gave the impres‐
sion  that  this was merely a  fight between  rival  sup‐
porters of two nations’ football teams. 

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +5   Press Freedom +3  
Accuracy ‐1   Incitement ‐1 
Bias +1 & ‐3   Transparency ‐1 

Business Monitor International +1
ICPB AWARDS:

9 March  2006:  Jane  Kinninmont, Middle  East  editor 
was awarded The Cutting Edge Prize. 

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   

Channel 10 (Israel) +2
ICPB AWARDS:

11 May  2009:  Shlomo  Eldar  awarded  Cutting  Edge 
Award 2009.

8 May 2010: Moeen Al Hilou, Gaza’s producer for the 
channel was awarded Cutting Edge Award 2010.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +2   
   

Channel 2 (Israel) +3
ICPB AWARDS:

6 March 2007: Rafik Halabi awarded the International 
Media Council Prize. 

7 May 2008: Yehuda Litani, editor was awarded Peace 
Through Media Award.

8 May  2010:  Itai  Anghel,  senior  correspondent was 
awarded The Cutting Edge Award 

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +3   

     

CNN  0
ICPB AWARDS:

8  May  2010:  Ben  Wedeman,  senior  international 
correspondent  was  awarded  Outstanding 
Contribution to Broadcasting Award.

PRESS FREEDOM:

7  July 2010: Octavior Nasr, CNN’s Middle East Editor 
was  removed  from  her  position  (having worked  for 
CNN for twenty years) after expressing admiration for 
late  Lebanese  Cleric  Grand  Ayatollah  Mohammed 
Hussein Fadlallah on the occasion of his passing via the 
website  twitter  (complaint  raised with NCF by Colin 
Bickler of City University School of Journalism).

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   Press Freedom ‐1
   

Daily Mail +1
ICPB AWARDS:

7 May  2008:  Adel Darwish,  columnist was  awarded 
The Cutting Edge Award.

SENSITIVITY: 

16 October 2009: The Daily Mail receives the highest 
number  of  complaints  ever  given  to  the UK’s  Press 
Complaints Commission over an article by columnist 
Jan Moir  concerning  the  death  of pop  star  Stephen 
Gately. The article was widely considered  insensitive 
and homophobic.

23 October 2006: Arab Media Watch and the Council 
for  Arab‐British  Understanding  commended  the 
Guardian, the Independent and the Daily Mail for their 
extensive coverage of the Lancet's report of 655,000 
Iraqi dead since the 2003 invasion,  given the relative 
lack of coverage in the other national newspapers.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   Sensitivity +1 & ‐1 

Daily Star (UK) ‐1
BIAS:

9 February 2011: The paper roused controversy when 
it published a  front page  story on  the  far  right anti‐
Muslim  group,  the  English  Defence  League  and  its 
ambitions to become a mainstream political party. In 
the  same  issue,  the  paper  also  published  a  poll 
revealing 98% support for the party among its readers 
and  ran  a  story  about  illegal  immigrants heading  to 
Britain from Egypt in the wake of political unrest. The 
English Defence  League  has  been  criticised  from  all 
sides of  the political spectrum  for  its propagation of 
Islamophobia, links to neo‐fascism and hooliganism. 

 The Media Credibility Index 2011



14

After an announcement from owner Richard Desmond 
that he was unaware of the Daily Star’s attitude to the 
EDL, the paper subsequently distanced itself from the 
organisation. 

Breakdown of the score for this media outlet: 
Bias ‐1 
     

Demotix  (citizen  journalist 
website) +1
ICPB AWARDS:

11 May 2009: Eman Mohammed, a photo text blogger 
was  awarded  a  special  prize  as  a  photojournalist 
working in a war zone. This prize was deferred. 

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   

Dustour (Al‐Dustour) (Egypt) +0
PRESS FREEDOM:

13 September 2007: Four editors of Egypt's opposition 
press  were  sentenced  to  one  year's  imprisonment 
after  they  were  found  guilty  of  spreading  false 
information  and  of  reviling  senior  government 
officials, among them Gamal Mubarak and then Prime 
Minister Ahmad Nazif, with  intent  to  sabotage  state 
security. The convicted editors included editor of the 
daily Al‐Dustour Ibrahim 'Issa. They were sentenced to 
forced  labour  and  fined  20,000  Egyptian  pounds. 

Subsequently on 20th March 2008  the  sentence was 
commuted to two months suspended.

6  October  2010:  Ibrahim  ‘Issa,  Editor‐in‐chief  was 
sacked  after  his  open  criticism  of  the  Egyptian 
administration. This took place hours after a decision 
to publish an article by opposition leader Mohammed 
El Baradei.

Breakdown of the score for this media outlet:
Press Freedom +1 & ‐1
 

Economist (The Economist) +2
ICPB AWARDS:

9  March  2006:  Peter  David,  Foreign  Editor  was 
awarded Main International Media Council Prize. 

PRESS FREEDOM:

15  June  2006:  The  Economist  was  banned  by  the 
government  of  Iran,  after  the  printing  of  a  map 
labelling the Persian Gulf “the Gulf”.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   Press Freedom +1  

Fajr (Al Fajr) (Egypt) +1
PRESS FREEDOM:

13 September 2007: Four editors of Egypt's opposition 
press  were  sentenced  to  one  year's  imprisonment 
after  they  were  found  guilty  of  spreading  false 
information  and  of  reviling  senior  government 
officials,  among  them  Gamal  Mubarak  and  Prime 
Minister Ahmad Nazif, with  intent  to  sabotage  state 
security. The convicted editors included the editor of 
the  weekly  Al‐Fajr  'Adel  Hammouda.  They  were 
sentenced to forced labour and fined 20,000 Egyptian 
pounds.

Breakdown of the score for this media outlet:
Press Freedom +1   

Fateh (Al‐Fateh) (Beirut) ‐1
INCITMENT:

14  October  2009:  The  on‐line  Arabic  children’s 
magazine  run  by  Fateh  sympathisers  glorified 
martyrdom  and  attempted  to  convince  Palestinian 
children to engage in suicide bombing. 

Breakdown of the score for this media outlet:
Incitement ‐1
 

Financial Times (The Financial 
Times) +2
ICPB AWARDS:

6  March  2007:  David  Gardner  awarded  the 
International Media Council Prize. 

7  May  2008  Roula  Khalaf  awarded  Peace  Through 
Media Prize.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +2   

     

France 2 TV ‐1
ACCURACY:

30 June 2008: A French court ruled against the state‐
owned “France 2” TV network in the long‐running libel 
case  regarding  the  alleged  shooting  to  death  of  a 
Palestinian  child,  Mohammed  al‐Dura,  in  the  Gaza 
Strip  in  2000.  The  death‐footage  of  al‐Dura  on  30 
September 2000, two days after Ariel Sharon, then the 
leader  of  Israel's  opposition  Likud  Party, went  for  a 
walk on Temple Mount, became a cause célèbre in the 
Muslim world. The ruling showed there were serious 
doubts about France 2’s version of events.

Breakdown of the score for this media outlet:
Accuracy ‐1 

 The Media Credibility Index 2011



15

France 24 +1
ICPB AWARDS:

7  May  2008:  Damien  Charton  was  given  a  Special 
Award  for  an  Outstanding  Contribution  to 
Broadcasting for his coverage of the fighting in Gaza in 
2007.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   
   

Friendship Magazine (Iraq) +1
ICPB AWARDS:

7 May 2008: Wijdan Mahdi Ali Alsalih, columnist was 
awarded The Breakaway Award. 

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   
   

Guardian (The Guardian) +4
ICPB AWARDS:

7  May  2008:  Guardian  columnist  Sharif  Nashashibi 
awarded The Breakaway Award. 

11  May  2009:  Sami  Abdul  Shafi,  Guardian  Gaza 
correspondent, was  awarded  a  special  Cutting  Edge 
prize for working in a war zone. This prize was deferred 
(2009).

8  May  2010:  Ian  Black,  Middle  East  editor  was 
awarded Peace Through Media Award. 

8 May  2010:  Ranj  Alaaldin, Middle  East  political  and 
security risk analyst was awarded The Breakaway Award. 

SENSITIVITY:

5  January 2007: The Guardian published graphic and 
grotesque  pictures  of  hanged,  broken‐necked men. 
Complaints on grounds of taste.

23 October 2006: Arab Media Watch and the Council 
for  Arab‐British  Understanding  commend  the 
Guardian, the Independent and the Daily Mail for their 
extensive coverage of the Lancet's report of 655,000 
Iraqi dead since the 2003 invasion,  given the relative 
lack of coverage in the other national newspapers.

20  July  2006:  A  cartoon  by  Martin  Rowson,  was 
published  in The Guardian depicting a  leprous  Israeli 
fist  striking  a  Palestinian  child.  It  offended  many 
members of the Jewish community. It was a racist slur, 
aimed  at  insulting  Jews  worldwide  defaming  their 
religious symbol and iconography. 

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +4   Sensitivity +1 & ‐2 

Guido Fawkes (blog) (UK) +1
ICPB AWARDS:

11  May  2009:  Paul  Staines,  blogger,  was  awarded 
Peace Through Media Award.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   

Haaretz Newspaper +3
ICPB AWARDS:

9 March 2006: Danny Levi Rubinstein awarded Main 
International Media Council Prize. 

9 March  2006:  Yoav  Stern,  columnist on  Palestinian 
affairs was awarded The Cutting Edge Prize.

8 May 2010: Akiva Eldar, Chief Political Columnist was 
awarded Peace Through Media Award. 

8 May 2010: Benny Ziffer, literary editor was awarded 
Outstanding Contribution to New Media. 

ACCURACY:

13 April 2010: Haaretz published a story quoting Al Rai 
Al Aam  Kuwait, which had  an unnamed U.S.  source 
that  alleged  the  Syrian  government  had  sanctioned 
the transfer of “truckloads of Scud missiles from Syria 
to Hizbollah.”  The  report was widely  re‐reported  in 
Israel but appears to have been based on  little more 
than  Washington  gossip.  Syrians  who  viewed  the 
report  acknowledged  that  Syria  supplies missiles  to 
Hezbollah  but  wondered  whether  the  journalists 
concerned had ever seen a Scud missile and wondered 
“Why  would  Hezbollah,  generously  funded  by  Iran, 
actually need, Cold War fossils?” 

29 October 2010: Further concern over unquestioning 
use  of  intelligence  agency  sources.  Haaretz 
provocatively reported  information  from anonymous 
Israeli defence  sources quoting anonymous Nigerian 
sources  that Nigeria's secret service had  intercepted 
13 containers of weapons from Iran. Analysis provided 
by  intelligence  agencies  also  not  questioned  when 
they  state  this  to be part of a new  smuggling  route 
from Iran to Hamas in Gaza. The Haaretz article stated 
that  this channel would  replace  the existing channel 
that  supplies  “Iranian weapons” via Khartoum  (Gaza 
weapons  supplied  to  date  via  Khartoum  are  all  of 
Chinese manufacture). 

PRESS FREEDOM:

27  May  2010:  The  journalist  Anat  Kamm  is  under 
house  arrest  for  her  role  in  exposing  a  secret 
assassination plot by  leaking government documents 
to Ha’aretz. She faces the possibility of  life  in prison. 
Uri  Blau,  a  reporter  for  Ha'aretz  who  covered  the 
covert plot, fled to London, fearing for his safety and 

 The Media Credibility Index 2011



16

freedom.  Dov  Alfon,  the  editor‐in‐chief  of  Ha'aretz, 
acknowledged his paper  is challenging  the gag order 
and standing by their reporter, telling the UK Guardian 
that,  “Israel  is  still  a  democracy  and  therefore  we 
intend to continue to publish whatever public interest 
demands and our reporters can reveal."

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +4   Press Freedom +1   Accuracy ‐2
 

Hayat (Al Hayat) Newspaper +3
ICPB AWARDS:

9 March 2006: Jihad al Khazen, Al Hayat editor at large, 
was awarded Main International Media Council Prize. 

11 May  2009:  Kamran  Karadaghi  awarded  Lifetime 
Achievement Award. 

11 May 2009: Jaafar al Ahmar awarded Cutting Edge Prize.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +3   

Hespress  (Moroccan  online 
newspaper) +1
PRESS FREEDOM:

12  September 2008: Mohamed Eraji,  a blogger who 
accused Morocco’s monarchy of encouraging a culture 
of  dependency  where  loyalty  is  rewarded  with 
favours, was jailed for showing disrespect to the King.

Breakdown of the score for this media outlet:
Press Freedom +1
   

Hurra (Al Hurra) +1
BIAS:

24  June 2008: A commendation was  received  to  the 
effect  that  Al  Hurra  promoted  moderate 
programming. Under the leadership of Mouafac Harb 
and  now  Daniel  Nassif,  Al  Hurra  has  promoted 
balanced  programming  that  includes  many 
appearances by human rights activists and moderate 
Muslims;  furthermore,  and most  importantly,  it  has 
promoted an agenda of tolerance and fairness. 

Breakdown of the score for this media outlet:
Bias +1   

Independent (The Independent) +4
ICPB AWARDS:

11 May 2009: Sami Abdul Shafi, Gaza correspondent, 
was awarded a special Cutting Edge prize for working 
in a war zone. This prize was deferred (2009).

8 May 2010: Patrick Cockburn, foreign correspondent 
was awarded Peace Through Media Award. 

SENSITIVITY:

14 November 2009:  Independent  journalist Matthew 
Teller  made  a  unique  effort  to  “avoid  the  urban 
flummery”  of  the  UAE  and  seek  the  reality  of  its 
hinterland, wandering from the camel market in Al Ain 
to the Liwa and beyond into the desert to meet an old 
camel  farmer on  the edge of  the Empty Quarter. He 
concluded that Emirati culture is alive and well in the 
sands.

23 October 2006: Arab Media Watch and the Council 
for  Arab‐British  Understanding  commend  the 
Guardian, the Independent and the Daily Mail for their 
extensive coverage of the Lancet's report of 655,000 
Iraqi dead since the 2003 invasion,  given the relative 
lack of coverage in the other national newspapers.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +2   Sensitivity +2   

Istithmar Al Arabia +1
ICPB Awards:

9 March 2006: Mr Saleh Ali Sindi, Editor  in Chief was 
awarded a Media Council Prize.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards + 1   

Jazeera (Al Jazeera) +8
PRESS FREEDOM:

22  July  2006:  Al  Jazeera  are  allowed  to  resume 
operations  in  Iran 14 months after being banned  for 
allegedly fuelling ethnic tensions.

19 October 2006: Al Jazeera demanded an explanation 
from Britain’s then Home Secretary regarding what Al 
Jazeera  perceived  as  “irresponsible  and  dangerous” 
comments by a former British minister on a 2003 US 
air  strike  on  its  Baghdad  office  in which  one  of  its 
journalists  was  killed.  Former  UK  Home  Secretary 
David  Blunkett  commented  on  the  incident  in  an 
interview  with  Britain’s  Channel  Four  television.  “I 
don’t  think  for a minute  in previous wars we’d have 
thought  twice  about  ensuring  that  a  propaganda 
mechanism  on  the  soil  of  the  country  you  were 
invading  would  actually  continue  being  able  to 
propagandise against you,” he said.

26 October 2006: Tunisia closed  its embassy  in Doha  in 
protest at what it called a “hostile campaign”. "Tunisia has 
decided to end its diplomatic representation in Qatar and 
close its embassy in Doha, despite the esteem and respect 
in which it holds this brother country," the ministry said.

 The Media Credibility Index 2011



17

10 March 2009: Index on Censorship reports that staff 
at the Al Jazeera bureau in Gaza were threatened and a 
bomb was left outside their office. The office received a 
warning call and staff were immediately evacuated. The 
Palestinian police were able to defuse the device and no 
one was injured.

16 July 2009: Abu Mazin banned Al Jazeera on the West 
Bank  because  they  claimed  that  he  (Abu  Mazin) 
collaborated with  Israel  to kill Yasser Arafat. The ban 
was  reported  as  being  lifted  on  21  June  2010.  A 
Palestinian  official  says  the  decision  was  taken  by 
President Mahmoud Abbas who was outraged by  an 
al‐Jazeera talk show, that dealt with harsh accusations 
against the Palestinian Authority (PA) leader by a long‐
time  rival  in  his  Fatah movement.  The  rival,  Farouk 
Kaddoumi, claimed ‐ without presenting evidence ‐ that 
Abbas had a role in the 2004 death of his predecessor, 
Yasser Arafat.

7  August  2009:  Al  Jazeera  correspondent  in  Tunisia, 
Lutfi Haji, has his internet cut and restrictions placed on 
his movements as punishment for Al Jazeera coverage 
of a congress held by Tunisian exiles in Geneva.

19 May 2010: Index for Censorship report that Bahrain 
has suspended Al Jazeera from broadcasting and has 
not  allowed  its  film  crew  to  enter  the  country.  The 
government said the news channel was “flouting the 
laws  regulating  the  press  and  publishing”  in  the 
country and did not comply with “professional norms.”

5  December  2010:  Al  Jazeera’s  English  TV’s  entire 
team  in  Gaza  including  their  cameraman, 
correspondent and producer are arrested when they 
tried  to  cover  a  sit  in  at  the  Fatah  affiliated  Shariq 
Foundation.

14 December 2010, Index for Censorship reports that 
Al Jazeera's Kuwait city office was closed as a response 
to  reports by  the  channel of police brutality against 
members  of  the  Kuwaiti  opposition.  The  reports 
showed police beating activists, and aired  interviews 
with members of the Kuwait opposition. Four Kuwaiti 
members  of  parliament  and  a  dozen  citizens  were 
injured in the incident. The official reason given for the 
closure  of  Al  Jazeera was  “the  latest  developments 
and your interference in Kuwait’s internal affairs”.

24  January  2011:  Due  to  Al  Jazeera  releasing  the 
“Palestine Papers” about 250 Abbas loyalists rallied in 
support  of  the  President  in  front  of  the  building 
housing the local Al‐Jazeera office on the seventh and 
eighth floors. They did succeed  in shattering security 
cameras,  glass  door  panels  and  station  logos.  The 
protesters also sprayed graffiti on the wall, declaring 
"Al‐Jazeera are  spies" and  "Al‐Jazeera equals  Israel”. 
They set fire to an Israeli flag with "Al Jazeera" written 
on it, witnesses said.

2  February  2011:  US  cable  distributer  LINK  TV  has 
temporarily provided Al Jazeera English with its “free 
packages”  in  the wake of  the protests  in  Egypt  and 
Tunisia.  Al  Jazeera  has    been  receiving  praise  from 
American  journalists  for  its  in depth coverage  in  the 
region, however, many of the USA's satellite and cable 
providers have been reluctant to provide Al Jazeera in 
their  systems.  In  spite  of  55%  of  web  traffic  to  Al 
Jazeera's website coming  from  the USA and Canada, 
American  cable  providers  fear  a  potential  backlash 
from  the  right  if  they  were  to  carry  the  channel. 
Former  NBC  Universal  Chief  Executive  Jeff  Zucker 
suggested that right‐leaning media  in the USA would 
campaign  against  providers  who  would  issue  Al 
Jazeera. The hostility  is a hangover  from  the days of 
the  Bush  administration,  when  Al  Jazeera  was 
repeatedly  criticised  by  the  US  government  for  its 
coverage of the wars in Iraq and Afghanistan.

4  February  2011:  Egypt’s  Secret  Police  ransack  Al 
Jazeera offices in Cairo.

INCITMENT:

31 October 2006: An interview is aired stating that the 
Nobel  Peace  Prize  is  racist  and  an  outcome  of  the 
Protocols of the Elders of Zion as the prize has been 
awarded to 167 Jews and only 4 Arabs. Samir 'Ubeid, 
an  Iraqi researcher  living  in Europe, used   Al‐Jazeera 
TV to disseminate his views.

ACCURACY:

20 September 2007:  Al Jazeera gave a platform to Dr 
Hussan Al‐Audha (Sudanese Muslim Brotherhood). Dr 
Hussan’s  comments  were  provocative,  but  also 
inaccurate, e.g. he stated that: “Former U.S. president 
Carter declared some two years ago: 'We wanted the 
oil  of  Sudan  to  be  used  for  the  pleasure  of  the 
American people after 2005.'"

BIAS:

12  June  2007:  In  a  column  titled  "Al‐Jazeera  to  The 
Rescue of Fatah al‐Islam," in the London daily Al‐Sharq 
Al‐Awsat, Egyptian columnist Diana Muqallid harshly 
criticized  the  Al‐Jazeera  network's  coverage  of  the 
clashes  between  the  Lebanese  army  and  Fatah  al‐
Islam for its lack of objectivity, and for its disregard of 
the  latter's  aggressive  actions.  She  wrote  that  Al‐
Jazeera was  playing  the  same  role  it  had  played  in 
Afghanistan,  Iraq, and Palestine  ‐  that of spokesman 
for fundamentalist groups.

30 January 2008: Al Jazeera is recognised by the Arab 
Polling Agency, the Knowledge World Centre For Polls, 
as the most respected news broadcaster in the Middle 
East.  Over  98%  of  Political  Science  and  Media 
professors  in  the  region  claimed  to watch at  least 3 
hours of Al Jazeera per day.

 The Media Credibility Index 2011



18

9  March  2011:  The  Libya  Freedom  and  Democracy 
group complains that Al Jazeera gives too much air time 
to “bearded Islamists” whom they misleadingly portray 
as  representing  the  Libyan  opposition  whereas 
representatives of the liberal opposition that comprises 
the National Transitional Council are available.

SENSITIVITY:

16 July 2007: Al Jazeera gives airtime to a conference 
in  honour  of  the  Egyptian  preacher  Yousef  Al‐
Qaradhawi.  Hamas  leader  Khaled  Mash'al  is  given 
airtime  to praise Sheikh Yousef Al‐Qaradhawi  for his 
support  of  suicide  operations.  He  also  stated  the 
holocaust  is exaggerated.  In  the broadcast he stated 
with regard to Qaradhawi: “One of the most notable 
manifestations of this support was when we relied – 
after Allah – on his support of martyrdom operations. 
He never hesitated to issue rulings in support of these 
operations,  and  there were  times when we were  in 
dire need of these rulings  ... This  is because some of 
the  nation's  religious  scholars  –  and  we  do  not 
underestimate them, for they are good people ... But 
due to a certain confusion, they had dissenting views 
on the martyrdom operations, and this caused us great 
embarrassment. However, in his unequivocal fatwa, the 
sheikh, may Allah reward him, considered martyrdom 
operations to be the most noble level of jihad.”

Breakdown of the score for this media outlet:
Press freedom +12   Accuracy ‐1   Incitement ‐1 
Bias +1 & ‐2   Sensitivity ‐1 
 

Jerusalem Post ‐3
INCITEMENT:

19  January 2007: An article was published  stating  that 
Europe  is  headed  towards  a  Muslim  dominated 
population,  and  one  must  travel  to  European  cities 
sooner rather than later to ensure experiencing Western 
culture.  “Western  Europe  will  be  transformed  into  a 
branch of the Muslim world, which is sure to make it an 
even less welcoming place for Americans, Israelis and for 
Jews.  That,  at  least,  is  the  unpleasant,  yet  entirely 
unavoidable  conclusion  to  be  drawn  from  Europe's 
headlong demographic drive toward oblivion . . .”

PRESS FREEDOM:

7 February 2010: David Horovitz, Jerusalem Post Editor 
caved in to pressure from a small right wing group and 
sacked Ms Naomi Chazen ‐ a columnist at the Jerusalem 
Post and the former head of the New  Israel Fund. Ms 
Chazen was outspoken about the Gaza war issue.

ACCURACY:

19 June 2006: It was suggested that new legislation in Iran 
required  Jews  and  other  religious  minorities  to  wear 
distinctive  colour  badges.  The  spurious  article  by  a 

frequent contributor  to  the Wall Street  Journal,  Iranian‐
American Amir Taheri, was  initially published  in Friday's 
edition of Canada's National Post, which ran alongside the 
story a 1935 photograph of a Jewish businessman in Berlin 
with a yellow, six‐pointed star sewn on his overcoat, as 
required by Nazi legislation. The Post subsequently issued 
a retraction. Taheri's story, however, was picked up by the 
Jerusalem Post, which also featured a photo of a yellow 
star from the Nazi era over a photo of  Iranian President 
Mahmoud Ahmadinejad.

Breakdown of the score for this media outlet:
Press Freedom ‐1   Accuracy ‐1   Incitement ‐1 

Jewish Chronicle (UK) +0
ICPB AWARDS:

7  May  2008:  Bernard  Josephs,  political  editor  was 
awarded The Lifetime Achievement Award. 

3  October  2008:  The  Jewish  Chronicle  reported  that 
Sheikh  Abdullah  bin  Zayed  al  Nahyan  was  the  UAE’s 
current  ruler.  He  was  then  the  Foreign Minister  and 
Sheikh Khalifa bin Zayed was and  is  the UAE’s  current 
ruler. The Jewish Chronicle also reported that the Zayed 
International  Centre  for  Coordination  had  sponsored 
lectures  and  publications  claiming  that  Zionists  were 
responsible  for  the holocaust and  that US military had 
carried out the September 11th attacks in 2001. They did 
not add that when Sheikh Zayed learned of this, he closed 
the  centre.  There  were  further  uncorrected  errors 
regarding Sheikh Zayed in the article.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   Accuracy ‐1
 

Karama (Al Karama) (Egypt) +1
PRESS FREEDOM:

15 October 2007:  Four editors of Egypt's opposition 
press  were  sentenced  to  one  year's  imprisonment 
after  they  were  found  guilty  of  spreading  false 
information  and  of  reviling  senior  government 
officials,  among  them  Gamal  Mubarak  and  Prime 
Minister Ahmad Nazif, with  intent  to  sabotage  state 
security. The convicted editors  included editor of Al‐
Karama  'Abd Al‐Halim Qandil – they were sentenced 
to forced labour and fined 20,000 Egyptian Pounds.

Breakdown of the score for this media outlet:
Press Freedom +1
   

Khaleej Times (UAE) +1
PRESS FREEDOM:

26 September 2007: The Prime Minister of the UAE ruled 
that journalists should not be jailed over their work after 

 The Media Credibility Index 2011



19

two journalists, an Indian and an Egyptian working for the 
English‐language daily  "Khaleej Times", were convicted 
of libel and sentenced to two months in jail.

Breakdown of the score for this media outlet:
Press Freedom +1   

Ma’an News Agency (Palestine) +2
PRESS FREEDOM:

13  January  2010:  The  Chief  Editor  of Ma’an,  Jared 
Malsen, an American citizen, was detained on arrival 
at the airport  in Tel Aviv and subsequently deported 
on  the grounds of security  issues. Documents  in  the 
case imply that he was “critical of the State of Israel”.

7  July  2007:  The  agency was  pressured  in  a mobile 
phone call from a Hamas spokesperson threatening to 
“embark  on  a  campaign  of  defamation  against  our 
news agency, and accuse it of reporting false news and 
of antagonizing  the Hamas movement”  if Ma’an did 
not cease to publish unfavourable stories on Hamas.

Breakdown of the score for this media outlet: 
Press Freedom +2

Maariv, Israel +1
ICPB AWARDS:

6 March 2007: Jack Hugi awarded The Cutting Edge Prize. 

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   
   

Mail on Sunday ‐1
ACCURACY:

15 March 2009: The Mail on Sunday falsely reported 
that Inayat Bunglawala, a British government advisor, 
was a supporter of al‐Qaeda and  radical Palestinian‐
Jordanian  cleric  Abu  Qatada.  London's  High  Court 
heard  the  newspaper  accepted  all  allegations were 
false. The Mail on Sunday was made to pay substantial 
damages and print an apology.

Breakdown of the score for this media outlet:
Accuracy ‐1 
     

Miami Herald (The Miami Herald 
and McClatchy Newspapers) +1
ACCURACY:

26  February  2008:  Well  over  124  journalists  were 
reported as having been killed since  the start of  the 
Iraq war, of whom 102 have been Iraqis. In the months 
leading  up  to  the  Iraq  war,  when  most  news 
organizations  were  dutifully  relaying  the  Bush 

administration's claims about the threat posed by Iraq, 
The Miami Herald and other McClatchy owned dailies 
including The Sacramento Bee, The Kansas City Star, 
and  The  Charlotte  Observer  ran  several  stories 
questioning  their accuracy. They are commended by 
NCF for their excellent Iraqi staffed Baghdad Bureau.

Breakdown of the score for this media outlet:
Accuracy +1   
     

Nas (Al Nas) TV (Egypt) ‐2
INCITEMENT:

13  March  2008:  Al  Nas  TV  alleged  that  the  West 
spreads  pornography  deliberately  in  order  to 
undermine Islam. In an extensive analysis, broadcaster 
Sa'id Tawfiq states: “The number one goal in spreading 
pornographic  films  is  to  destroy  the  identity  of  the 
Islamic nation. That  is  the goal of  the West and  the 
Jews . . . It destroys our connection with God, our fear 
of Him. Then, they come and occupy our country.”

21 June 2006: Al Nas provided a platform for Egyptian 
Cleric  Sheik  Muhammad  Sharaf  Al‐Din  who  makes 
racist comments on a Children Show, i.e. "The Jews are 
the people of treachery, betrayal and vileness".

Breakdown of the score for this media outlet:
Incitement ‐2 

NBC Television +1
TRANSPARENCY:

30 November 2006: NBC stated it would refer to the Iraq 
conflict as a “civil war” despite President Bush’s insistence 
that it should be referred to as “sectarian violence”.

Breakdown of the score for this media outlet:
Transparency +1   

Nile TV ‐1
BIAS:

11 February 2011: Nile TV anchorwoman Shahira Amin 
resigned  today  in protest  at  the  state  run  channel’s 
coverage  of  the  Egyptian  uprising.  She  spoke  to  Al 
Jazeera about the reasons behind her decision. Amin 
claimed that Nile TV was showing footage of President 
Mubarak’s  supporters  only,  and  not  footage  of 
protests and violence in Tahrir Square.

Breakdown of the score for this media outlet: Bias ‐1
   

Observer (The Observer) +0
ICPB AWARDS:

7  May  2008:  Robert  Tait,  Iran  correspondent  was 
awarded The Cutting Edge Award 2008.

 The Media Credibility Index 2011



20

SENSITIVITY:

28 May 2006: An extremely offensive article under the 
provocative “Londinistan” banner by Melanie Phillips 
was published  in the Observer.  In complaining, Chris 
Doyle of Caabu writes:  "She may be  right about  the 
radicalising  impact  of  The  Satanic  Verses  and  the 
Bosnian  war  on  many Muslims,  but  her  continued 
penchant  for  blaming  the  religion  of  Islam  and 
depicting  all  Muslims  as  extremist  murderers  is  a 
disgrace.  Imagine her horror  if  someone wrote  that 
Judaism had become  fused with murder.  It  is naked 
incitement  to  argue  that  Islam  and  all  Muslims  in 
Britain are intent on killing when this only applies to a 
very small, albeit very extreme, minority.”

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Nominations +1   Sensitivity ‐1 
   

Quds TV (Al Quds) (Palestine) +1
PRESS FREEDOM:

7 February 2011: Members of the Preventive Security 
Service prevented Quds TV correspondent Mamdouh 
Hamamrah from covering a teachers’ sit‐in in front of 
the Education Directorate in the city of Bethlehem and 
transported  him  to  their  headquarters.  Hamamrah 
went to the Directorate of Education, when a force of 
Preventive Security personnel approached him and his 
colleague  cameraman,  and  took  them  to  their 
headquarters in Bethlehem.

Hamamrah commented: "They made me sign a pledge 
that  I will not violate  the administrative system,  I will 
respect Palestinian law, and will not work for the illegal 
formal channel in the West Bank ‐ referring to Quds TV.” 
The security service’s continued harassment of Quds TV 
employees, which  they  deem  illegal,  is  a  violation of 
Item 3 of Article 27 in the Palestinian Basic Law, which 
states:  “Censorship on media  shall be prohibited. No 
warning,  suspension,  confiscation,  cancellation,  or 
restrictions shall be  imposed on media except by  law, 
and in accordance with a judicial order.”

Breakdown of the score for this media outlet:
Press Freedom  + 1
   

Rahma (Al Rahma) TV (Egypt) ‐1
PRESS FREEDOM:

13 February 2009: This satellite channel featured anti‐
Jewish messages. Children were  taught  to memorize 
and  then  recite  racist  messages  in  broadcasts  in 
January and February 2009.

Breakdown of the score for this media outlet:
Incitement ‐1 
   

Reuters +3
ICPB AWARDS:

8  May  2010:  Samia  Nakhoul,  Reuters  Middle  East 
Editor awarded Peace Through Media Award 2010.

PRESS FREEDOM:

16 April 2008:  Fadil  Shama’a,  a 23  year old Reuters 
cameraman was killed by a tank shell in the South East 
of Gaza City.

6  October  2006:  Emad  Mohammad  Bornat,  video 
photographer  for  Reuters  and  documentary  film 
maker, was arrested on Friday October 6th, 2006 by an 
Israeli Border Police unit that entered the village, firing 
rubber bullets and sound grenades. Emad is being held 
in  Israeli military custody. After he was  interrogated, 
the police refused to view the tapes that Emad filmed. 
Emad is accused of "assault on an officer" and of stone 
throwing and was sent to the Etzion prison.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   Press Freedom +2  

RT (formerly Russia Today) 0
BIAS:

1 February 2011: RT identified a story of an attempted 
terrorist attack in the US by a white American citizen 
on  a  Mosque.  The  story  was  given  minimal  to 
nonexistent coverage in other media outlets. 

12 August 2008: RT reporter William Dunbar resigned 
from the station, citing gross editorial bias in coverage 
of the 2008 South Ossetian war.

PRESS FREEDOM:

24 November 2010: Two RT  reporters, Kaelyn Forde 
and  Jon  Conway,  both  US  Nationals  were  arrested 
after covering a protest outside Benning Air Force base 
in Columbus, Georgia. 

TRANSPARANCY: 

20 November 2007: Russia Today  is heavily criticised by 
Reporters  Without  Borders  for  what  is  termed  “pro‐
Kremlin propaganda” and attempts to rehabilitate Stalin’s 
image in the west. RT is funded by the Russian government.

Breakdown of the score for this media outlet:
Press freedom +1   Bias +1 & ‐1 
Transparency ‐1 

Sawt Al‐Umma Wael (Egypt) +1
PRESS FREEDOM:

15 October 2007: On  September 13,  four  editors of 
Egypt's opposition press were sentenced to one year's 
imprisonment  after  they  were  found  guilty  of 

 The Media Credibility Index 2011



21

spreading  false  information  and  of  reviling  senior 
government  officials,  among  them  Gamal Mubarak 
and  Prime  Minister  Ahmad  Nazif,  with  intent  to 
sabotage  state  security.  Editor  of  the  weekly  Sawt 
Al‐Umma  Wael  Al‐Abrashi  was  convicted  and  also 
sentenced to forced  labor and fined 20,000 Egyptian 
pounds.

Breakdown of the score for this media outlet:
Press Freedom +1    

Sharqiya  (Al  Sharqiya)  Satellite 
TV (Iraq) +2
ICPB AWARDS:

11  May  2009:  Abdulrahman  Abdulla  awarded 
Breakaway Award for most promising new broadcaster. 

PRESS FREEDOM:

15  September  2008:  Four  employees  of Al  Sharqiya 
were murdered on  the northern  Iraqi  city of Mosul. 
Three  of  those  murdered  were  journalists,  namely 
Musab al Azawi, Ahmed Salem and Ihab Maad, and the 
fourth  was  their  driver,  Qaidar  Suleiman.  The men 
were  kidnapped  by  gunmen  whilst  filming  a 
programme about Ramadan in the Mosul district of Al 
Zenjili.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   Press freedom +1  

Slugger O’Toole (blog) (UK) +1
ICPB AWARDS:

11  May  2009:  Mike  Fealty,  editor  and  writer  was 
awarded Peace Through Media Award. 

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1
   

Sunday Times +1
PRESS FREEDOM:

1  Dec  2009:  Circulation  of  the  Sunday  Times  was 
blocked  in  the  United  Arab  Emirates  after 
unfavourable coverage of Dubai’s debt crisis appeared 
in the paper. The authorities in Dubai were also upset 
by the accompanying cartoon which depicted Sheikh 
Mohammed  Bin  Rashid  Al Maktoum  of  Dubai  in  a 
satirical fashion disappearing under a sea of debt. 

Breakdown of the score for this media outlet:
Press freedom +1  
   

Ta’akhi (Al Ta’akhi) (Iraq) +1
ICPB AWARDS:

11 May 2009: Dr Badrakhan Al Sindi awarded Peace 
Through Media Award. 

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   

Telegraph (The Daily Telegraph) ‐1
SENSITIVITY:

21 December 2010: The Daily Telegraph is accused by 
Media  Week  of  horrendously  amoral  standards  of 
journalism following a “sting” operation to entrap UK 
government  minister  Vince  Cable.  Leading  media 
industry  figures  state  this  raised  “serious  issues  of 
journalism ethics.” Original complaint by  Ivor Gaber, 
Professor of Political Journalism, City University.   

Breakdown of the score for this media outlet:
Sensitivity ‐1   

Times (The Times) +2
ICPB AWARDS:

19 April 2005: Richard Beeston, diplomatic editor was 
awarded Peace Through Media Prize 

6  March  2007:  Michael  Binyon,  editorial  writer, 
awarded the International Media Council Prize 

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards  + 2   
   

Tolo Media, Afghanistan +2
ICPB AWARDS:

11  May  2009:  Saad  Mohseni  awarded  The  Peace 
Through Media prize for working  in a war zone. This 
prize was deferred (2009).

PRESS FREEDOM: 

1 January 2011: Commended for the popular satirical 
TV show, “Alarm Bell”, which pokes fun at the Taliban 
and  the government alike  (at  the expense of  risking 
the lives of its presenters) and is at the cutting edge, 
keeping alive the concept of a free press, in a working 
environment  in  today’s  Afghanistan  that  is 
increasingly restrictive.

Breakdown of the score for this media outlet:
ICPB Awards +1   Press Freedom +1  
   

 The Media Credibility Index 2011



22

Watan (Al Watan) (Saudi Arabia) 0
PRESS FREEDOM:

15 May 2010: Editor Jamal Kashoggi forced to resign 
from the paper after running opinion pieces critical of 
Salafism  in a move to appease religious hardliners  in 
Saudi Arabia. 

30  August  2007:  Saudi  columnist  Sa'ud  Al‐Balawi 
courageously criticizes attempts by the Saudi religious 
establishment  to  sabotage  the  country's  annual 
cultural  events,  thereby  transforming  Saudi  Arabia 
into a “Taliban society,  isolated  from  the  rest of  the 
world”. Al‐Watan reported  that eight extremists had 
threatened to disrupt vocal concerts organized as part 
of the annual Jeddah festival, after trying to persuade 
the public not to enter the concert hall. Having failed, 
[the extremists] began  to shout,  threatening  to stop 
the festivities by any possible means.

Breakdown of the score for this media outlet:
Press freedom +1 & ‐1 
   

 The Media Credibility Index 2011



23

INSIDE FALLUJAH
The Unembedded Story
By Ahmed Mansour     Published by Arris Books     ISBN 978‐1‐84437‐082‐5

In 2004 the United States wages one of the bloodiest battles of the Iraq war in the city of Fallujah, west of 
Baghdad. It was a battle that symbolised resistance to the US occupation and one that has become a byword 
for the worst excesses of the Iraq war.

Only one  television  station  – Al  Jazeera  –  stayed  in  Fallujah  to  report on  the battles  and  the horrifying 
heartbreaking images that shocked the world came from Ahmed Mansour and cameraman Laith Mushtaq.

Their reports outraged all who saw them with the result that the US military went to extraordinary lengths to 
make Mansour’s exit  from Fallujah  the  first  condition  for  ceasefire. Donald Rumsfeld  labelled Mansour’s 
reporting as ‘vicious and inaccurate’ arguing that the Al Jazeera crew were propagandists. Here told in English 
for the first time is Mansour’s own view of what happened inside Fallujah. 

Ahmed Mansour is a journalist and host of Al‐Jazeera’s talk show Without Limits. He is the author of 18 books

PALESTINE INSIDE OUT
An Everyday Occupation
By Saree Makdisi     Published by W.W. Norton & Company     ISBN 978‐0‐393‐33844‐7

This new edition of Makdisi’s highly praised portrait of Palestinian life under occupation has a new forward by 
renowned author Alice Walker who pays tribute to Makdisi’s as a ‘warrior of compassion’ writing about the 
Palestinian condition. 

Palestine  Inside Out sheds  light on the most  important – but also  the  least visible – aspects of  life under 
occupation:  the permits, passes,  curfews,  closures,  “sterile  roads”,  and  “seam  zones”  that have  isolates 
Palestinian communities from their lands, their livelihoods and each other. Through eye‐opening statistics and 
day‐by‐day reports, Makdisi reveals how the peace process has institutionalized Palestinians’ loss of control 
over their lives and explains why a one‐state solution may be the most viable option. 

“This book needs to be required reading for all who seek a peaceful future for these two  long‐tormented 
peoples.” Richard Falk, UN Special Rapporteur on  the Human Rights Situation  in  the Occupied Palestinian 
Territories.  

Saree Makdisi is a professor of English and comparative literature at UCLA and has written on the Middle East 
for the Lost Angeles Times, The Nation, The London Review of Books and Al‐Akhbar. www.sareemakdisi.net

BETWEEN TERROR AND DEMOCRACY
Algeria since 1989
By James D. Le Sueur     Published by Zed Books     ISBN 978‐1‐84277‐725‐1

This the latest book in the Global History of the Present series, in which historians address the upheavals in 
world history since 1989.

Algeria’s democratic experiment is seminal in post‐Cold War history. The first Muslim nation to attempt the 
transition from an authoritarian system to democratic pluralism, it became a test case for reform in Africa, the 
Arab world and beyond. Yet when  the country  looked certain  to become  the world’s  first elected  Islamic 
republic, a military coup brought the democratic process sharply to a halt. Islamists declared jihad on the state 
and hundreds of thousands of civilians were killed in the ensuing decade of state repression.

Le Sueur shows that Algeria is at the very heart of contemporary debates about Islam and secular democracy, 
arguing that the stability of Algeria is crucial for the security of the wider Middle East. Algeria since 1989 is a 
lively examination of how the fate of one country is entwined with much greater global issues.

James D Le Sueur is professor of history at the University of Nebraska. He is a leading authority on Algerian and 
French history and is the author of several books including ‘Uncivil War: Intellectuals and Identity Politics during 
the Decolonization of Algeria’.

 Voice bookstand 



24

IBN SAUD – THE DESERT WARRIOR AND HIS LEGACY
By Michael Darlow and Barbara Bray     Published by Quartet     ISBN 978‐07043‐7181‐1

This is a dramatic retelling of the story of Ibn Saud founder of the modern Kingdom of Saudi Arabia. It follows 
him from his earliest days in the desert to life in Kuwait and his long battle to reunite the Kingdom and in the 
final chapter looks at his legacy and the Kingdom today.

The story of Ibn Saudi shows how one man can inspire a nation and its growth and development. 

Michael Darlow is a writer and award winning television producer and director. Barbara Bray was a university 
lecturer in Egypt before joining the BBC Radio Drama Department. She died in February 2010.

IN THE LAND OF INVISIBLE WOMEN
A female doctor’s journey in the Saudi Kingdom
By Qanta A Ahmed, MD     Published by Sourcebooks, Inc.     ISBN 978‐1‐4022‐1087‐7

Unexpectedly denied a visa to remain  in the United States, Qanta Ahmed, a young British Muslim doctor, 
becomes an outcast in motion. On a whim, she accepts an exciting position in Saudi Arabia. This is not just a 
new job; this is a chance at adventure in an exotic land she thinks she understands, a place she hopes she will 
belong.

What she discovers is vastly different. The Kingdom is a world apart, a land of unparalleled contrast. She finds 
rejection and scorn in the places she believed would most embrace her, but she also finds humour, honesty, 
loyalty and love. And for Qanta more than anything, it is a land of opportunity.

Dr Qanta Ahmed  is a Muslim.  She  spent her  childhood  in  England where  she attended  the University of 
Nottingham Medical School. She currently practices in South Carolina.

TABLET & PEN
Literary landscapes from the Modern Middle East
Edited by Reza Aslan     Published by W.W. Norton & Company     ISBN 978‐0‐393‐06585‐5

The aim of this book is to provide a different, more authentic perception of this rich and complex region, an 
image not fashioned by the descriptions of the invaders but rather one that arises from the diverse literatures 
of its most acclaimed poets and writers.

This is a groundbreaking collection of 20th century Middle Easter literature from 1910 and the twilight of the 
colonialism to the Iranian Revolution and ‘War on Terror’. It features literature from countries as diverse as 
Morocco and  Iran, works written  in Arabic, Persian, Turkish and Urdu originally and now  translated  into 
English. The collection is interspersed with historical references to put each story in context.

Reza Aslan lives in Los Angeles and teaches creative writing at the University of California.

THE HASHEMITES: THE DREAM OF ARABIA
By Robert McNamara     Published by Haus Histories     ISBN 978‐1‐905791‐66‐8

One of a series of Haus books entitled Makers of the Modern World, which describe the personalities, events 
and circumstances surrounding the countries that were remade after the Paris Treaties. Each examines the 
standpoint of key players from different countries.

Whether the Hashemites were victims of the machinations of Britain and France for territory in the Middle 
East, or uneasy victors as kings  in countries where their presence suited the Great Powers has  long been 
debated. The Paris Peace Treaties created five major entities and a series of independent states in the Middle 
East. The present borders of many Arab countries are the legacy of the Paris Peace and San Remo conferences. 
McNamara describes both the sense of betrayal felt by Arab nationalists after the conference and shows how 
the countries of this region continue to shape the history of a region that is at the centre of world affairs.

Robert McNamara  lectures  in  International History at the University of Ulster. He  is a specialist  in the 20th 
century history of the Middle East.

 Voice bookstand 



25

INSIDE THE KINGDOM
Kings, Clerics, Modernists, Terrorist and the struggle for Saudi Arabia
By Robert Lacey     Published by Hutchinson     ISBN 978‐0‐091‐93124‐7

A follow up to his best selling book ‘The Kingdom’ about the reunification of Saudi Arabia by Ibn Saud, this book 
follows the rule of his sons and the changes in the Kingdom brought about by the evens of 9/11.  Lacey recounts 
the dramatic and controversial recent history of the Kingdom in the voice of individual Saudis he has met and 
talked to from all walks of life. He paints a vivid picture of this complex society and government and by making 
his home once again in the Kingdom is able to write an insightful and intimate portrait of Saudi Arabia today, its 
traditions and its remorseless march towards modernity.

Robert Lacey is a distinguished author, journalist, biographer and historian.   www.robertlacey.com

IN THE LION’S DEN
Inside America’s Cold War with Asad’s Syria
By Andrew Tabler       Published by IB Taurus     ISBN 978 1 84885 147 4

Vast inscrutable unpredictable, Syria has traditionally been the toughest nut to crack in the Middle East peace 
process. After 9/11 and Damascus’ opposition to the War in Iraq, Washington decided it had had enough and 
began a quiet campaign against Asad’s regimes. There were no Western journalists based in Damascus during 
this period except for Andrew Tabler. ‘In the Lion’s Den’ tells the unique story of the war no one knew about as 
seen from the inside.

Andrew Tabler is Next Generation Fellow, Washington Institute for Near East Policy, Former Fellow, Institute of 
Current World Affairs.

THE NEW ARAB JOURNALIST
Mission and Identity in a Time of Change
By Jeremy Ginges and Laurence Pintak     Published by IB Taurus     ISBN 978 1 840885 098 6

The Arab media is in the midst of a revolution that will inform questions of war and peace in the Middle East, 
political and social reform, and relations between  the West and  the Arab World. Drawing on  the  first broad 
cross‐border survey of Arab journalists, first person interviews with scores of reporters and editors and his three 
decades  experience  reporting  from  the Middle  East,  Laurence  Pintak  examines  how  Arab  journalists  see 
themselves and their mission at this critical time in the evolution of the Arab media. He explores how, in a diverse 
Arab media landscape expressing myriad opinions, journalists are still under siege as governments fight a rear 
guard action to manage the message.

Laurence Pintak  is Founding Dean of  the Murrow College of Communication at Washington State University. 
Previously Director of the Kamal Adham Center for Journalism Training and Research at The American University 
in Cairo, and a former CBS News Middle East correspondent, his books include 'Reflections in a Bloodshot Lens: 
America, Islam & the War of Ideas' (2006).

BEYOND ISLAM
A New Understanding of the Middle East 
By Samia Zubaida     Published by IB Taurus     ISBN 978 1 84885 070 5

In  this  magisterial  work,  Sami  Zubaida  draws  on  a  distinguished  career’s  worth  of  experience  trying  to 
understand the region to address the fundamental question in Middle East studies: what is the Middle East? He 
argues, controversially, that to see it through the prism of Islam, as it is conventionally viewed, is to completely 
misunderstand it. Many of what we think of as the ‘Islamic’ characteristics of the region are products of culture 
and  society,  not  religion.  Zubaida  offers  an  alternative  view  of  the  region,  its  historic  cosmopolitanism,  its 
religious and  cultural diversity,  its  rapid adoption of new media  cultures, which  reveals a multi‐faceted and 
complex region teeming with multiple identities.

Sami Zubaida is an Emeritus Professor of Politics and Sociology at Birkbeck, University of London 

 Voice bookstand 



26

PALESTINE ONLINE
Transnationalism, Communications and the Reinvention of Identity
By Miriyam Aouragh     Published by IB Taurus     ISBN 978 1 84885 364 5

For  Palestine’s  Diaspora  and  exiled  communities,  the  internet  has  become  an  important medium  for  the 
formation of Palestinian national and transnational  identity. Miriyam Aouragh  looks at the  internet as both a 
space and an instrument for linking Palestinian diasporas in Palestine, Jordan and Lebanon. She closely examines 
the  uses  and  limits  of  internet  technology  under  conditions  of war,  along with  the ways  in which  virtual 
participation enables the generation of new ideals for political reconciliation and self‐determination.

Miriyam Aouragh, is Post‐Doctoral Rubicon Fellow at the Oxford Internet Institute, University of Oxford. She 
holds a PhD from the University of Amsterdam.

ENVOYS OF THE ARAB WORLD  Volume II

The MECAS Memoirs 
Edited by Paul Tempest  
Editorial Panel: James Craig, Donald Maitland, Paul Tempest
Published by Stacey International   ISBN 9781905299973

This second book of accounts of life after study at the Middle East Centre for Arab Studies (MECAS) looks at the 
stories of fifty ambassadors, administrators,  journalists, doctors, businessmen and military men and covers a 
span of 65 years in the region. It tells the stories of some thirty ambassadors to the Middle East including Sir Alan 
Munro  and  Sir  James  Craig  as well  as  of  businessmen  like Hugh Norton,  the  former  Chief  Executive  of  BP 
Exploration and novelist and lawyer Fail Frey Borden.

Summing up the memoirs, Sir James Craig says that the reflections are honest rather than ‘crazed with the spell 
of Arabia’ but at the same time ‘respect and affection’ for the Middle East shine through.   

PROCONSUL TO THE MIDDLE EAST
Sir Percy Cox and the End of the Empire
By John Townsend     Published by I.B. Taurus     ISBN 978‐1‐84885 134 4

Britain’s ‘Moment in the Middle East’: was it an imperial triumph or a decisive staging post in the end‐of‐empire 
story? Sir Percy Cox (1864‐1937) was a vital figure in the history of the British Empire in the Middle East, part of 
the pantheon of legends such as TE Lawrence and Gertrude Bell. 

Townsend paints a convincing picture of Britain’s global empire and brings Cox to life as an archetypal patrician 
proconsul. This is the first major biography of Cox. It illustrates the troubled contemporary history of Iraq and 
the modern Middle East.

John Townsend is a writer and historian who has spent a life‐time in the Middle East. He began his career as 
economic consultant to the Sultan of Muscat and later served in a similar capacity in Oman, Iraq, Abu Dhabi 
and Iran. Later he studied history and politics at Oxford Brookes University for his first degree and PhD.

 Voice bookstand 



27

Voice contacts directory
ARAB EMBASSIES

ALGERIA 
People’s Democratic Republic of Algeria
54 Holland Park, London W11 3RS
Tel: 020 7221 7800
info@algerian embassy.org.uk
Ambassador: HE Mr Amr Abba

BAHRAIN
Embassy of the Kingdom of Bahrain
30 Belgrave Square, London SW1X 8QB
Tel: 020 7201 9170      
www.bahrainembassy.co.uk
information@bahrainembassy.co.uk
Ambassador: HE Shaikh Khalifa bin Ali bin Rashid Al‐Khalifa

EGYPT
Embassy of the Arab Republic of Egypt
26 South Street, London W1K 1DW
020 7499 3304/2401
eg.emb_london@mfa.gov.eg
Ambassador: HE Mr Hatem Seif El Nasr

JORDAN
Embassy of the Hashemite Kingdom of Jordan
6 Upper Phillimore Gardens, London W8 7HA
Tel: 020 7937 3685       
www.jordanembassyuk.org         London@fm.gov.jo

KUWAIT
Embassy of the State of Kuwait
2 Albert Gate, London SW1X 7JU
Tel 020 7590 3400/3406/3407
www.kuwaitculturaluk.com
Ambassador: HE Khaled Al‐Duwaisan GCVO

LEBANON
Embassy of Lebanon
21 Kensington Palace Gardens, London W8 4RA
Tel: 020 7727 6696/7229
Emb.leb@btinternet.com
Ambassador: HE Mrs Inaam Osseiran

LIBYA
The People’s Bureau of The Great Socialist People’s 
Libyan Arab Janahiriya
15 Knightsbridge, London SW1 X 7LY
Tel: 020 7201 8289
Ambassador: HE Mr Omar R Jelban

MOROCCO
Embassy of the Kingdom of Morocco
49 Queen’s Gate Gardens, London SW7 5NE
Tel: 020 7581 5001/5004
ambalondres@maec.gov.ma
www.morocanembassylondon.org.uk
Ambassador: HH Princess Lalla Joumala Alaoui

OMAN
Embassy of the Sultanate of Oman
167 Queens Gate, London SW7 5HE
Tel: 020 7225 0001
Ambassador: HE Mr Abdul Aziz Al Hinai

QATAR
Embassy of the State of Qatar
1 South Audley Street, London W1K 1NB
Tel: 020 7493 2200
Ambassador: HE Mr  Khalid  Rashid  Al‐Hamoudi  Al‐
Mansouri

SAUDI ARABIA
Royal Embassy of Saudi Arabia
30 Charles Street, London W1J 5DZ
Tel: 020 7917 3000
Ambassadorsoffice@saudiarabianembassy.org.uk
www.saudiembassy.org.uk
Ambassador: HRH  Prince Mohamed  bin Nawaf  bin 
Abdulaziz

SUDAN
Embassy of the Republic of the Sudan
3 Cleveland Row, St James’s SW1A 1DD
Tel: 020 7839 8080
admin@sudanembassy.co.uk
www.sudanembassy.co.uk

SYRIA
Embassy of the Syrian Arab Republic
8 Belgrave Square, London SW1X 8PH
Tel: 020 7245 9012
www.syrianembassy.org.uk
Ambassador: HE Dr Sami Khiyami

TUNISIA
Embassy of Tunisia
29 Prince’s Gate, London SW7 1QG
Tel: 020 7584 3205
London@tunisianembassy.co.uk
Ambassador: HE Mr Hatem Atallah

UNITED ARAB EMIRATES
Embassy of the United Arab Emirates
30 Princes Gate, London SW7 1PT
Tel: 020 7581 1281
www.uae‐embassy.ae
Ambassador: HE Mr  Abdulrahman Ghanem  A 
Almutaiwee

YEMEN
Embassy of the Republic of Yemen
57 Cromwell Road, London SW7 2ED
Tel: 020 7584 6607
Yemen.embassy@btconnect.com
Ambassador: HE Mr Abdulla Ali Al Radhi



28

Voice contacts directory
REPRESENTATIVES OFFICES

LEAGUE OF ARAB STATES
106 Gloucester Place, London W1Y 6HU
Tel: 020 7317 0393
Head of office: Dr Adel Babsail
press@arableague.org.uk

PALESTINIAN MISSION
5 Galena Road, London W6 0LT
Tel: 020 8563 0008
Head of Mission: HE Manuel Sarkis Hassassian
www.palestineembassyuk.com

MIDDLE EAST INTEREST GROUPS

THE ARAB BRITISH CENTRE
The  Arab‐British  Centre was  founded  in  1975  and 
registered  as  a  charity  in  1989 with  the  aim  of 
promoting  the  development  of  friendship, 
understanding and cooperation between Britain and the 
Arab world and advancing the education of the public. It 
does this by providing and maintaining a centre for the 
dissemination of information in English regarding the 
culture,  art,  science,  religion,  economy  and 
contemporary history of the Arab world.
Chairman of the Board of Trustees: Nick St Aubyn
Executive Director: Noreen Abu Oun
Projects Manager: Imogen Ware
1 Gough Square London EC4A 3DE
Tel: 020 7832 1310
www.arabbritishcentre.org.uk
info@arabbritishcentre.org.uk

BRITISH  SOCIETY  FOR MIDDLE  EASTERN  STUDIES 
(BRISMES)
Established  in  1973,  this  society  encourages  and 
promotes the study of the Middle East in the United 
Kingdom.  It  brings  together  teachers,  researchers, 
students, diplomats, journalists and others who deal 
professionally with  the Middle East. Membership  is 
open to all the above regardless of nationality.
President: Mr Alasdair Newton
Vice President: Professor Tim Niblock
Executive Director: Dr James Dickens
BRISMES Administrative offices,
Institute for Middle Eastern & Islamic Studies
University of Durham, Elvet Hill Road, Durham DH1 3TU
Tel: 0191 33 45179
www.brismes.ac.uk   a.l.haysey@dur.ac.uk
 
COUNCIL FOR THE ADVANCEMENT OF ARAB‐BRITISH 
UNDERSTANDING (CAABU)
An all‐party organisation designed to foster UK‐Arab 
relations, principally at a political level.
Director: Chris Doyle
1 Gough Square, London EC4A 3DE
Tel: 020 7832 1321 
www.caabu.org      info@caabu.org

CONSERVATIVE MIDDLE EAST COUNCIL
Membership limited to MPs and peers.
President: The Hon Nicholas Soames, MP
Chairman: The Baroness Morris of Bolton
Director: Leo Docherty
Tel: 020 3159 4380  www.cmec.org.uk

ARAB BRITISH CHAMBER OF COMMERCE
Founded  in  1975,  the  Arab  British  Chamber  of 
Commerce is dedicated to the promotion of Arab‐British 
trade and economic cooperation. It offers a wide range 
of services to companies trading or planning to trade 
with  the  Arab world.  The  Chamber works  in  close 
cooperation with  Arab  business  and  official 
organisations, British chambers of commerce and the 
Department of Trade and Industry.
Secretary General: Dr. Afnan Al‐Shuaiby
Chairman: The Rt. Hon Baroness Symons of Vernham Dean
43 Upper Grosvenor Street, London W1K 2NJ
Tel: 020 7235 4363
www.abcc.org.uk    info@abcc.org.uk

EGYPTIAN EXPLORATIAN SOCIETY
The  Egypt  Exploration  Society  is  the  leading UK 
organisation carrying out archaeological fieldwork and 
research in Egypt today. The Society’s current research 
strategy  focuses  on  landscape  development, 
environmental change and human  interaction  in the 
Nile Delta and Valley, including the Sudan. The current 
fieldwork projects range from excavation at major Delta 
sites and surveying the ancient capital of Memphis, to 
mapping the changing river course at ancient Thebes. 
The Society works closely with the Egyptian Ministry of 
Antiquities and is currently engaging with international 
partners to support and fund excavations and surveys at 
many other sites.
President: Sir Julian Horn‐Smith
Director: Dr. Patricia Spencer
3 Doughty Mews, London WC1N 2PG
Tel: 020 7242 1880  www.ees.ac.uk

MIDDLE EAST ASSOCIATION
A private and independent organisation established in 
1961 to promote trade between the UK and the Middle 
East.  It provides  its members with  a wide  range  of 
services, designed to help trade with the Middle East.
Director General: Charles Hollis
33 Bury Street, London SW1Y 6AX
Tel: 020 7839 2137
www.the‐mea.co.uk  mail@the‐mea.co.uk

THE NEXT CENTURY FOUNDATION 
Established in 1990, the Foundation is a charity devoted 
to conflict resolution and works at a second track level 
to support peace initiatives across the Middle East. 
Secretary General: William Morris
4 Vincent Square, London SW1P 2LX
Tel:  020 7821 6566 
www.ncfpeace.org  ncfpeace@aol.com



29

Voice contacts directory
OFFSCREEN
Offscreen  promotes  cross‐cultural  understanding 
amongst young people focussing on educational, film 
and  other  creative  projects.  It  is  a  not‐for‐profit 
initiative  specialising  in  building  creative  bridges 
between the UK, Middle East and wider Islamic World.
Founder: Stephen Stapleton
1 Gough Square, London EC4 3DE
Tel: 020 7832 1331
www.offscreen.org.uk  info@offscreened.com

 FRIENDSHIP SOCIETIES

ANGLO‐JORDANIAN SOCIETY
An active friendship society under the patronage of HRH 
Prince Hassan bin Talal and HRH the Duke of Kent. It 
organises social, cultural and educational events and 
operates  in  close  cooperation with  the  Jordanian 
Embassy.
Chair: Noel Brehony CMG
Secretary: Emma Bodossian
P.O. Box 840, Richmond, Surrey TW9 9AN
Tel: 020 8940 0474  www.a‐j‐s.org.uk

ANGLO‐OMANI SOCIETY
The Society is open to Omani and British subjects who 
have lived in Oman. The society holds a series of social 
and cultural meetings.
Chair: Richard Muir CMG
34 Sackville Street, London W1S 3ED
Tel: 020 7851 7539

BAHRAIN SOCIETY
The  Society’s object  is  to  foster and maintain  good 
relations  between  the UK  and  Bahrain. Most  of  its 
members have worked in Bahrain or are Bahrainis who 
spend time in the UK.
Chair: Brig. Peter Sincock MBE
Hon Sec. Vic Whittington
Tel: 01684 772 293  www.bahrainsociety.com

BRITISH IRAQI FRIENDSHIP SOCIETY (BIFS)
Established in 2007 to inform the British public on all 
aspects of  Iraqi  life. Membership  is open  to anyone 
interested in learning about Iraq and its association with 
Britain.
Chairman: Dr Sala Al‐Shaihly
Vice‐Chairman: Sir Terence Clark KBE,CMG,CVO
Joint Secretaries: Ann Thomson, Laura Curtis
Address: PO Box 572, London KT17 9GQ
www.britishiraqi.co.uk  info@britishiraqi.co.uk

BRITISH LEBANESE ASOCIATION
Established in 1984 to encourage friendship between 
Lebanon  and  Britain  and  encourage  cultural 
development.
Address: 1 Hyde Park Gate, London SW7 5EW
www.britishlebanese.org  mail@britishlebanese.org

BRITISH MOROCCAN SOCIETY
The aim of this society is to raise awareness of Morocco 
in the UK and to foster economic and cultural links and 
to support Moroccan charities.
Chairman: Anthony Layden CMG
Hon. Sec: Mrs Benedicte Clarkson
Dartmouth House, Darmouth Place, London W4 2RH
Tel: 07831 261 830
www.british‐morrocansoc.org
admin@british‐moroccansoc.org

BRITISH SYRIAN SOCIETY
Founded in 2003 to strengthen relationships at all levels 
between the UK and Syria.
Patron: HE The First Lady of Syria Asma al‐Assad
Co‐chairmen: Ghayth Armanazi, Dr Fawaz Akhas
Bury House, Bury Street, London SW1Y 6AX
Tel: 020 7839 1637
www.britishsyriansociety.org
britishsyriansociety@btconnect.com

BRITISH TUNISIAN SOCIETY
This society is committed to building bridges at all levels 
and is a focal point for those interested in promoting 
friendship  and  understanding  between  the UK  and 
Tunisia.
Chair: Stephen Day    
britishtunisiansociety@googlemail.com

BRITISH YEMENI SOCIETY
The objectives of this society are to promote friendship 
and understanding between  the peoples of  the  two 
countries and to advance public knowledge about the 
Republic of Yemen, its history, geography, economy and 
culture. The society holds  regular meetings and has 
been involved in sponsoring visits of Yemeni musicians 
to Britain and the recruitment of British teachers to 
work in Yemen.
Honorary Presidents: HE Abdulla Mohamed Ali Al‐Radhi, Yemeni 
Ambassador  in London. HE Jonathan Wilks,  British 
Ambassador in Sana’a
Chairman: Noel Brehony
Hon Sec. Rebecca Johnson,
2 Lisgar Terrace, London W14 8SJ  
Tel: 020 7603 8895  www.al‐bab.com/bys

FRIENDS OF BIRZEIT UNIVERSITY (FoBZO)
Founded in 1978 in response to the Israeli closures of 
Birzeit University, and the travel restrictions imposed as 
part of the  Israeli military occupation which made  it 
difficult for young Palestinians to study at universities in 
other Arab countries. FoBZI seeks to support education 
at Birzeit University and to uphold its right to academic 
freedom.
Development Director: Jocelyn Hurndall
1 Gough Square, London EC4A 3DE
Tel: 020 7832 1340 
www.fobzu.org   bobzu@fobzu.org



30

Voice contacts directory

FRIENDS OF HADHRAMAUT
This society is a registered charity and promotes links 
between the people of Hadhramaut in the Yemen and 
those overseas, aiming to raise living standards and to 
improve education and medical links with the area.
Chairman: Saleh bin Ghalib Al‐Qu‐aiti
Hon Sec: Brian A. Fyfield Shayler
48 Richmond Park Road, London SW14 8JT
Tel: 020 8392 9823
www.hadhramaut.co.uk
hadhramaut@lionrampant.co.uk

LIBERAL DEMOCRAT FRIENDS OF PALESTINE
This  society  exists  to  fight  the  rights  of  Palestinian 
people through the Liberal Democratic Party.
Chairman: John McHugo
Tel: 07736 882641
info@ldfp.eu

SAUDI BRITISH SOCIETY
A cultural friendship society whose principal purpose is 
to  advance  understanding  of  and  interest  in  Saudi 
Arabia. Membership  is open to anyone  interested  in 
Saudi Arabia. Social, educational and cultural events.
Chair: Sir Alan Munro
Hon. Sec: Ionnis Thompson
1 Gough Square, London EC4A 3DE
Tel: 01372 842788
www.saudibritishsociety.org.uk 
secretary@saudibritishsociety.org.uk



31

Subscription to Voice  
Please send me a subscription as detailed below: tick appropriate boxes. 

4 issues    
U.K.                    £60                     
EUROPE                                         £68                                    
OUTSIDE EUROPE       £72                                   

I enclose my cheque/draft payable to: 
MORRIS INTERNATIONAL ASSOCIATES LTD. 
or 
Please invoice me / my company. 

Name_______________________________________________________________ 

Company 
name_______________________________________________________________ 

Address_____________________________________________________________ 

____________________________________________________________________ 

________________________Postcode ____________________________________

Signature_______________________________  Date ________________________ 

Please return this form to: Morris International Associates Ltd. 

Voice subscription information 

The Studio, 143 Lavender Hill, London SW11 5QJ 
Or fax to:  020 7228 1191 
For information tel:  020 7228 1060   
email:   mia@mia.gb.com 



32



 

 

 

 

circumstance. 

external powers.  

approach. 

 THE NEXT CENTURY 
 F O U N D A T I O N  

Next Century Foundation is a registered charity number 328704 
 

RESOLVING CONFLICT IN THE MIDDLE EAST AND BEYOND 
 

The Next Century Foundation  

The Foundation is a charity devoted to conflict 
resolution and works at a second track level to 
support peace initiatives across the Middle East. 
The Foundation works to: 

Encourage dialogue between opinion formers in 
areas where a climate of conflict or open hostility 
has made progress towards reconciliation and 
peace difficult - and to do so from a non-
judgemental perspective. 
Search for and encourage solutions to conflict 
situations 
Encourage links between those who have a role to 
play in tackling the root causes of violence and 
who see the necessity of mobilising the forces of 
reason.  
The NCF celebrates the twentieth anniversary of 
its establishment this year. With offices in London, 
Tel Aviv, Baghdad and the USA, the NCF works 
on several regional conflicts buts its principle focus 
is on projects in the Middle East relating to the 
State of Israel, the Palestinian Authority and the 
comprehensive Middle East Peace Process. We also 
run projects on Syria, Iraq, Iran, Sudan, the 
former Yugoslavia, Kashmir, Afghanistan and on 
the concept of Peace through Media. 
 
Time for a change  
The members of the Next Century Foundation 
believe it is vital to work to build a climate of order 
and security to enable the pursuit of peace and 
reconciliation. We do not criticise. We are not a 
"friendship group". We do not seek to condemn. 
We do care for people and their different views. As 
a "forum" we talk through situations, tackling 
controversial issues in a spirit of reconciliation and 
bridge-building. We bring together in a quiet, 
friendly atmosphere many "opposites" who might 
otherwise never meet. 

It is said that "one of the side of good is a 
majority". This is also our belief. Our members 
share a common commitment: The feel is now 
time for a peace and reconciliation, time for a 
change.   
 

 مؤسسة القرن المقبل  

هزِ انًؤسسح هٍ يؤسسح خُشَح يختصح تحم 
( أو تسهك يساس آخش)انصشاػاخ، كًا أهُا تهؼة دوسآخش 

 .يٍ أجم دػى يثادساخ انسلاو فٍ يُطمح انششق الأوسط

 :تؼًم هزِ انًؤسسح يٍ أجم

تشجُغ انحىاس تٍُ صاَؼٍ انمشاس فٍ انًُاطك انتٍ َؼًها 
نًفتىح وانتٍ أحشصخ تمذيًا يُاخ يٍ انصشاع وانؼذاء ا

تاتجاِ حم انخلافاخ انًؼمذج، وأٌ تفؼم رنك تُظشج يحاَذج 
 .غُش يتحُضج لأٌ طشف

ػٍ حهىل فٍ حالاخ حذوث   انتشجُغ وانثحج
 .انصشاػاخ

دػى انصلاخ تٍُ هؤلاء انزٍَ نهى دوس فٍ ػلاج أصم 
وأسثاب انؼُف وانزٍَ َشوٌ ضشوسج تحشَك وتفؼُم لىي 

 .انًسثثاخ

فم يؤسسح انمشٌ انًمثم هزا انؼاو تانزكشي انؼششٍَ تحت
تؼًم هزِ انًؤسسح تحكى وجىد يكاتثها فٍ . ايٍ تأسُسه

كم يٍ نُذٌ وتم أتُة وتغذاد وانىلاَاخ انًتحذج الأيشَكُح 
ونكٍ تشكض تانذسجح . ػهً حم ػذج صشاػاخ إلهًُُح

الأونً ػهً يشاسَغ انششف الأوسط انًشتثطح تذونح 
إسشائُم وتانسهطح انفهسطُُُح وػًهُح انسلاو انشايم فٍ 

 .هزِ انًُطمح

تذَش هزِ انًُظًح يشاسَغ فٍ سىسَح وانؼشاق وإَشاٌ كًا 
وانسىداٌ وَىغسلافُا انساتمح وكشًُش أفغاَستاٌ تُاءًا 

  .ػهً يثذأ تحمُك انسلاو يٍ خلال الإػلاو

ANNUAL SUBSCRIPTION RATE £115 / $190 To become a member of the Next Century Foundation or 
to assist us with a donation, send a cheque or international mailing order to: 

UK: 4 Vincent Square, London SW1P 2LX. Phone: +44 207 821 6566 
USA: 190 Longhill Street, City of Springfield, MA 01108 

At the Next Century Foundation we are impressed by the distinction Thomas Aquinas drew between 
peace and concord, pointing out that concord is possible between murderers and thieves but real 
peace is based on genuine love - an understanding of differences and an appreciation of difficulties. 



Voice
The Media Credibility Index 2011

Published by
Morris International Associates Ltd
The Studio, 143 Lavender Hill, London SW11 5QJ Great Britain
t: 020 7228 1060  f: 020 7228 1191  e: voice@mia.gb.com




